جراحی باز و لاپاراسکوپی طحال برای درمان سرطان، کیست، پارگی طحال + فیلم

عمل برداشتن طحال یا اسپلنکتومی یک روش جراحی برای برداشتن طحال است. طحال عضوی است که در زیر قفسه سینه و در سمت چپ قسمت بالایی شکم قرار دارد. طحال به مبارزه با عفونت و فیلتر کردن مواد غیر ضروری مانند سلول‌های خونی قدیمی یا آسیب دیده کمک می‌کند. دلایل متعددی وجود دارد که پزشک ممکن است توصیه کند فرد عمل برداشتن طحال را انجام دهد. عمل برداشتن بخشی از طحال، اسپلنکتومی جزیی است. برداشتن تمام طحال، اسپلنکتومی کل نامیده می‌شود. عمل برداشتن طحال یا اسپلنکتومی، سیستم ایمنی بدن شما را به خطر انداخته یا ضعیف می‌کند. از آنجا که عفونت‌ها بدون طحال ممکن است خطر بیشتری برای فرد داشته باشند، ممکن است نیاز به واکسن‌های سالانه و آنتی بیوتیک‌های پیشگیری کننده افزایش یابد. آنتی بیوتیک‌های پیشگیری کننده برای پیشگیری از بروز عفونت باکتریایی استفاده می‌شوند. از این آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونتی که ایجاد شده است، استفاده نمی‌شود.

مزایای عمل برداشتن طحال این است که می‌تواند چندین مشکل بهداشتی مانند بیماری‌های خون، سرطان و عفونت را حل کند که به هیچ وجه از راه‌های دیگر درمان نمی‌شوند. عمل برداشتن طحالی که آسیب دیده است، می‌تواند زندگی شما را نجات دهد. در اغلب موارد، در صورتی که طحال زیاد بزرگ نشده باشد، عمل برداشتن طحال می‌تواند به صورت یک عمل جراحی لاپاروسکوپی انجام شود. اگر طحال برای انجام عمل لاپاروسکوپی بیش از حد بزرگ باشد، طحال در یک روش باز با یک برش بزرگتر برداشته می‌شود. دکتر خان محمدی می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید که کدام نوع روش عمل برداشتن طحال برای وضعیت شما مناسب است و می‌تواند درباره توصیه‌های احتیاطی و روند بهبودی مشاوره‌هایی را به شما ارائه دهد. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت جراحی طحال در کلینیک دکتر خان محمدی با شماره‌ ۰۲۱۴۴۰۱۲۱۵۳ تماس بگیرید.

چرا عمل برداشتن طحال انجام می‌شود؟

عمل برداشتن طحال برای درمان انواع بیماری‌ها و شرایط مختلف استفاده می‌شود. در صورت بروز هر یک از موارد زیر، پزشک ممکن است عمل برداشتن تهال را توصیه کند:

•  پارگی طحال: اگر طحال بیمار به دلیل آسیب شدید وارد شده به شکم یا به علت طحال بزرگ (اسپلنومگالی) پاره شده باشد، ممکن است این مشکل به خونریزی داخلی منجر شود که بسیار خطرناک است.
  •  طحال بزرگ: درمان بزرگ شدن طحال ممکن است برای کاهش علائم بزرگ شدن طحال که شامل درد و احساس سیری است، برداشته شود.
  •  اختلال خونی: اختلالات خونی که ممکن است با انجام عمل برداشتن طحال درمان شوند شامل پورپورای ترومبوسایتوپنیک ایدیوپاتیک، پلی سایتمیا ورا، تالاسمی و کم خونی سلول‌های داسی شکل می‌باشند. اما عمل برداشتن طحال به طور معمول زمانی انجام می‌شود که درمان‌های دیگر موفق به کاهش نشانه‌های این اختلالات نشده‌اند.
  •  سرطان: سرطان‌هایی که ممکن است با عمل برداشتن طحال درمان شوند عبارتند از: لوسمی لنفوسیتی مزمن، لنفوم هاچکین، لنفوم غیر هاچکین و لوسمی سلول‌های مویی.
  •  عفونت: یک عفونت شدید یا تجمع زیاد چرک که در اثر التهاب (آبسه) در طحال به وجود می‌آید، ممکن است در صورت پاسخ ندادن به سایر درمان‌ها نیاز به انجام عمل برداشتن طحال داشته باشد.
  •  کیست یا تومور: کیست‌های غیر سرطانی یا تومورهای داخل طحال ممکن است در صورت بزرگ شدن یا سختی در برداشتن به صورت کامل نیاز به عمل برداشتن طحال داشته باشند.

پزشک همچنین ممکن است عمل برداشتن طحال را برای تشخیص یک بیماری انجام دهد، به ویژه اگر طحال بیمار بزرگ شده باشد و علت آن قابل تشخیص نباشد.

نحوه آماده سازی

اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار دچار پارگی طحال شده است و علائم خونریزی زیاد داخلی و یا علائم حیاتی ناپایدار مانند فشار خون پایین دارد، احتمالاً بلافاصله عمل برداشتن طحال را انجام خواهد داد. در موارد دیگر، قبل از جراحی، یک معاینه کامل فیزیکی، آزمایش خون و بررسی شکم و قفسه سینه بیمار انجام می‌گردد. آزمایشات دقیقی که روی بیمار انجام می‌شود، بستگی به سن و وضعیت وی دارد، اما ممکن است شامل تصویربرداری توسط اشعه ایکس از قفسه سینه، الکتروکاردیوگرام (EKG)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و اسکن کامپیوتری (CT) باشد. جهت آماده شدن برای عمل برداشتن طحال و اگر بیمار قبل از عمل جراحی زمان داشته باشد ممکن است انجام موارد زیر لازم باشند:

•  انتقال خون برای اطمینان از این که بیمار به اندازه کافی سلول‌های خونی را پس از عمل برداشتن طحال خواهد داشت.
  •  تزریق واکسن پنوموکوک و احتمالاً واکسن‌های دیگر برای کمک به جلوگیری از عفونت پس از عمل برداشتن طحال
  •  توقف موقت مصرف برخی داروها و مکمل‌ها
  •  پرهیز از خوردن یا آشامیدن برای مدت زمانی مشخص

پزشک دستورالعمل‌های خاصی را برای آماده شدن به بیمار خواهد داد.

چگونگی جراحی طحال

درست قبل از عمل، بیهوشی عمومی اعمال می‌شود. متخصص بیهوشی یک داروی بیهوشی را به صورت گاز (برای نفس کشیدن از طریق ماسک) به بیمار می‌دهد یا داروی بیهوشی مایع را به ورید تزریق می‌کند. تیم جراحی ضربان قلب بیمار، فشار خون و اکسیژن خون را در تمام مراحل جراح تحت نظر خواهند داشت. بیمار دستبند اندازه گیری فشار خون را بر روی دست خواهد داشت و لیدهای مربوط به مانیتور قلب به قفسه سینه او متصل می‌شوند. پس از اینکه بیمار بیهوش شد، متخصص جراح عمل برداشتن طحال را با استفاده از روشی با حداقل تهاجم (لاپاروسکوپی) یا باز (معمول) آغاز می‌کند. روش استفاده شده اغلب به اندازه طحال بستگی دارد. چنانچه تهال بزرگ شده باشد، احتمال بیشتری است که پزشک از روش باز برای برداشتن طحال استفاده کند.

عمل برداشتن طحال به روش لاپاراسکوپی

در طول عمل جراحی لاپاراسکوپی طحال، متخصص جراح چهار برش کوچک را در شکم بیمار انجام می‌دهد و سپس یک لوله با یک دوربین ویدئویی کوچک را از طریق یکی از برش‌ها به داخل شکم بیمار وارد می‌کند. متخصص جراح تصاویر ویدئویی را روی یک مانیتور تماشا می‌کند و طحال را با ابزار جراحی ویژه‌ای که از طریق سه برش دیگر وارد بدن بیمار می‌شوند، بر می‌دارد. سپس برش‌ها را بخیه می زند. عمل برداشتن طحال با روش لاپاراسکوپی برای همه بیماران مناسب نیست. در صورت پارگی طحال معمولاً عمل برداشتن طهال به صورت باز مورد نیاز است. در بعضی موارد متخصص جراح ممکن است با روش لاپاراسکوپی عمل جراحی را شروع کند و اما در ادامه به دلیل وجود بافت اسکار به جا مانده از عمل‌های جراحی قبلی یا سایر عوارض، برش را بزرگتر کند.

عمل برداشتن طحال باز

در طی عمل برداشتن طحال باز، پزشک جراح برشی را وسط شکم بیمار ایجاد می‌کند و عضله و سایر بافت‌ها را کنار می‌زند تا طحال رویت گردد. سپس طحال را بر می‌دارد و برش را می‌بندد.

بهبود پس از عمل برداشتن طحال

•  در بیمارستان: بعد از انجام عمل جراحیو درمان طحال، بیمار به یک اتاق بهبودی منتقل می‌شود. اگر عمل جراحی لاپاراسکوپی انجام شده باشد، احتمالاً همان روز یا روز بعد بیمار مرخص می‌شود. اگر عمل جراحی باز انجام شده باشد، بیمار ممکن است بعد از دو تا شش روز بتواند به خانه برگردد.
  •  بعد از بازگشت به خانه: در خصوص میزان زمان مورد نیاز برای بازگشت به فعالیت‌های روزانه، با پزشک صحبت کنید. اگر بیمار عمل جراحی لاپاراسکوپی را انجام داده باشد ممکن است زمان مورد نیاز برای بهبودی دو هفته باشد. مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی در صورت انجام عمل برداشتن تحال به صورت باز ممکن است تا شش هفته به طول انجامد.

نتیجه

اگر بیمار به علت پارگی طحال عمل برداشتن طحال را انجام داده باشد، درمان‌های بیشتر لازم نیست. اگر برای درمان اختلالات دیگر عمل برداشتن طحال انجام شده باشد، ممکن است نیاز به انجام درمان‌های بیشتر باشد. بعد از انجام عمل برداشتن طحال سایر اعضای بدن وظایفی که قبلاً بر عهده طحال بوده است را بر عهده می‌گیرند. بیمار بدون طحال فعالیت خود را دارد، اما از سویی دیگر در معرض خطر ابتلا به بیماری یا عفونت‌های شدید قرار خواهد گرفت. مدت کوتاهی پس از انجام عمل برداشتن طحال، بیمار بیشترین آسیب پذیری را خواهد داشت. افراد بدون طحال نیز ممکن است مدت زمان سخت‌تری را برای بهبودی پس از بروز بیماری یا آسیب داشته باشند. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، پزشک ممکن است استفاده از واکسن‌های ضد پنومونی، آنفلوآنزا، هموفیلوس آنفولانزای نوع بی (Hib) و مننگوکوکوس را توصیه کند. در بعضی موارد ممکن است پزشک همچنین مصرف آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه مخصوصاً برای کودکان زیر 5 سال و بیمارانی که در معرض بالای خطر ابتلا به عفونت‌های جدی دارند را توصیه کند. پس از انجام عمل برداشتن طحال، در صورت بروز اولین نشانه‌های عفونت مانند موارد زیر، به پزشک خود اطلاع دهید:

•  تب 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر
  •  قرمزی یا لکه‌های حساسیت در هر نقطه از بدن
  •  گلو درد
  •  لرزهایی که موجب لرزش یا لرزیدن بیمار می‌شوند.
  •  احساس سردی که طولانی‌تر از معمول است.

اطمینان حاصل کنید که شخصی که مراقبت از بیمار را به عهده دارد از انجام عمل برداشتن طحال او آگاه است. دستبند هشدار دهنده‌ای که نشان می‌دهد بیمار عمل برداشتن طحال را انجام داده است به دست بیمار ببندید.

عوارض جراحی طحال

عمل برداشتن طحال به طور کلی یک روش امن محسوب می‌گردد. اما همانند هر عمل جراحی دیگر، ممکن است عمل برداشتن طحال نیز عوارض بالقوه‌ای را به دنبال داشته باشد. این عوارض بالقوه عبارتند از:

•  خونریزی
  •  لخته شدن خون