جراحی هموروئید داخلی و خارجی با هموروئیدکتومی، لیزر و سایر روش ها

هموروئید ناشی از قطع انچورینگ بالشتک‌های مقعدی است. آنها اغلب در موقعیت قدام راست ایجاد می‌شوند و مربوط به عادت‌های روده نامنظم و زور زدن هستند. در طول خروج مدفوع، زور زدن بالشتک‌ها را می‌بلعد، و باعث تغییر مکان آنها می‌شود. تکرار این جابجا شدگی منجر به کشیدگی و نهایتا پرولاپس یا پایین افتادگی بالشتک‌ها می‌شود که با عنوان هموروئید شناخته می‌شود. گاهی اوقات هموروئید می‌تواند منجر به عوارض دیگری شود. هموروئید خارجی ممکن است لخته‌های خون دردناکی ایجاد کند. هموروئید داخلی ممکن است پایین بی‌افتد، به این معنی که از طریق رکتوم می‌افتد و از مقعد برآمده می‌شود. هموروئید خارجی یا پرولاپس می‌تواند تحریک و یا عفونی شود و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

برای برخی از افراد، یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی و داروهای بدون نسخه برای درمان هموروئید کافی نیستند. جراحی ممکن است انتخاب طولانی مدت بهتری باشد، به خصوص اگر هموروئید شما بزرگ و بسیار دردناک باشد و یا خونریزی داشته باشد. جراحی هموروئید اکثر مواقع بی‌خطر و موثر است. اما شما هنوز هم به خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا، جلوگیری از یبوست، و مراقبت از پایین تنه خود برای کمک به جلوگیری از دوباره شروع شدن یا عود هموروئید جدید نیاز دارید. اگر به دنبال راهی برای درمان هموروئید یا بواسیر خود هستید می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر خان محمدی از بهترین شیوه‌های درمانی جراحی و غیرجراحی بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت درمان می‌توانید با شماره‌ی ۰۲۱۴۴۰۱۲۱۵۳ تماس حاصل فرمایید.

چرا برخی افراد به عارضه هموروئید مبتلا می‌شوند؟

یبوست و تمام عارضه‌هایی که منجر به فشار غیرطبیعی مقعد می‌شوند زمینه را برای ایجاد هموروئید مهیا می‌سازند. عارضه‌های به دست آمده از قبیل پرفشاری ورید باب سبب تراکم خون این شبکه‌های رگ می‌شود که همچنین می‌تواند به جابجایی بالشتک مقعد کمک کند. حاملگی همچنین می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید علائم شود؛ فشار مستقیم می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، اما عوامل دیگر نیز (به عنوان مثال، نوسانات هورمونی) ممکن است نقش داشته باشند. بیماری التهابی روده (IBD) و اسهال مداوم می‌تواند باعث ایجاد بیماری هموروئیدال شود.

روش‌های جراحی هموروئید بدون نیاز به بیهوشی کدامند؟

برخی از انواع جراحی هموروئید را می‌توان در مطب دکتر بدون بیهوشی انجام داد. آنها عبارتند از:

باندینگ

یک روش مطبی است که برای درمان هموروئید داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش همچنین بستن هموروئید با حلقه لاستیكى (رابر بند) نیز نامیده می‌شود، این روش شامل استفاده از یک باند تنگ در اطراف پایه هموروئید برای قطع جریان خون می‌باشد. باندینگ معمولا نیاز به دو یا چند روش دارد که تقریبا دو ماه فاصله دارند. این دردناک نیست، اما بیمار ممکن است فشار یا ناراحتی خفیفی احساس کند. باندینگ برای افرادی که از رقیق کننده خون استفاده می‌کنند توصیه نمی‌شود، زیرا خطر بالای عوارض خونریزی وجود دارد.

اسکلروتراپی

فرآیند عمل اسکلروتراپی شامل تزریق یک ماده شیمیایی به هموروئید است. این مواد شیمیایی موجب کوچک شدن و متوقف کردن خونریزی می‌شوند. اکثر افراد درد جزئی همراه با تزریق احساس می‌کنند و یا هیچ دردی احساس نمی‌کنند. اسکلروتراپی در مطب پزشک انجام می‌شود. چند خطر شناخته شده وجود دارد. در صورتی که بیمار از رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کند این ممکن است گزینه‌ای بهتر باشد زیرا پوست بیمار برش داده نمی‌شود. اسکلروتراپی دارای بالاترین میزان موفقیت برای هموروئید داخلی و کوچک است.

درمان انعقادی

درمان انعقادی، فتوکواگولاسیون فرو سرخ نیز نامیده می‌شود. این درمان از نور مادون قرمز، گرما و یا سرمای شدید برای کوچک کردن و تو رفتن هموروئید استفاده می‌کند. این نوع دیگری از فرآیند عمل است که پزشک در مطب صورت می‌دهد و معمولا با آنوسکوپی انجام می‌شود.

آنوسکوپی یک روش تجسم است که در آن اسکوپ چندین اینچ در مقعد بیمار وارد می‌شود. اسکوپ برای پزشک امکان دیدن را فراهم می‌کند. اکثر افراد در طول درمان فقط ناراحتی خفیف یا گرفتگی عضلانی را تجربه می‌کنند.

بستن شريان هموروئيدي

بستن شریان هموروئیدی (HAL) که transanal hemorrhoidal dearterialization) THD) نیز نامیده می‌شود، گزینه دیگری برای حذف هموروئید است. این روش رگ‌های خونی را که باعث ایجاد هموروئید می‌شوند با استفاده از سونوگرافی معلوم می‌کند و آن رگ‌های خونی را می‌بندد یا جدا می‌کند. این روش موثرتر از رابر بند است، اما هزینه‌های بیشتری نیز دارد و باعث درد طولانی‌تر می‌شود. بسته به نوع هموروئید، در صورتی که اول روش رابر بند جوابگوی درمان آن نباشد، بستن شریان هموروئیدی یک گزینه است.

روش‌های جراحی با بیهوشی چه هستند؟

سایر انواع جراحی باید در یک بیمارستان انجام شوند که عبارتند از:

هموروئیدکتومی

روش هموروئیدکتومی برای هموروئید بزرگ خارجی و هموروئید داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پایین افتادگی دارد یا مشکلاتی ایجاد می‌کند و به درمان غیر جراحی پاسخ نمی‌دهد.

این روش معمولا در یک بیمارستان انجام می‌شود. هنگامی که بیهوشی اثر می‌گذارد، جراح به آرامی مقعد را باز می‌کند تا هموروئیدها بتوانند برداشته شوند. هنگامی که عملیات به پایان رسید، بیمار برای مدت کوتاهی مراقبت به یک اتاق ریکاوری منتقل می‌شود. هنگامی که پزشک مطمئن است که علائم حیاتی بیمار پایدار است او می‌تواند به خانه بازگردد. درد و عفونت شایع‌ترین خطرات مرتبط با این نوع جراحی هستند.

هموروئیدوپکسی

هموروئیدوپکسی گاهی اوقات اشاره به استپلینگ دارد. این معمولا به عنوان یک عمل جراحی یک روزه در یک بیمارستان انجام می‌شود و به بیهوشی عمومی، منطقه‌ای یا بی‌حسی موضعی نیاز دارد.

استپلینگ برای درمان هموروئید پرولاپس استفاده می‌شود. یک استپل جراحی هموروئید، پرولاپس را در جای خود داخل رکتوم ثابت و تعمیر می‌کند و جریان خون را قطع می‌کند بنابراین بافت کوچک خواهد شد و دوباره جذب می‌شود. بهبودی استپلینگ زمان کمتری را می‌گیرد و نسبت به بهبودی از روش هموروئیدکتومی کمتر دردناک است.

چه مراقبت‌هایی بعد از جراحی لازم است؟

مراقبت‌های لازم بعد از عمل جراحی هموروئید عبارت‌اند از:

• ممکن است پزشک بخواهد درد بیمار را با چندین راه مختلف مدیریت و کنترل کند. داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن ممکن است توصیه شوند، یا ممکن است داروهای مسکن تجویز شوند. پزشک ممکن است یک نرم کننده مدفوع، ملین یا هر دو را برای جلوگیری از زور زدن با حرکات روده توصیه کند.
  • توصیه‌های غذایی از جمله رژیم غذایی با فیبر بالا برای نرم کردن مدفوع و دستورالعمل‌هایی برای مصرف آب کافی در طول مرحله بهبودی، معمولا نه کمتر از هشت فنجان (64 اونس) در روز، برای کمک به پیشگیری از درد هستند. این کار صد در صد برای جلوگیری از یبوست ضروری است. این به معنای پیروی آشامیدن آب، خوردن فیبر و در صورت لزوم مصرف نرم کننده مدفوع است. در صورتی که بیمار متوجه تغییراتی در ظاهر مدفوع شد، باید با پزشک در میان بگذارد.
  • صرف نظر از نوع درمان، در هفته بعد از جراحی، درد ناشی از حرکت روده‌ای طبیعی است. زور زدن و فشار دادن می‌تواند درد را به طور قابل توجهی بدتر کند.
  • هنگام از سر گرفتن دوباره‌ی فعالیت‌های عادی، مهم است که اجازه دهید درد از بین برود. بیمار ممکن است هنگام خم شدن، اسکوات زدن، بلند کردن یا حرکت از یک موقعیت ایستاده به موقعیت نشسته احساس درد کند. فعالیت‌هایی که ممکن است دردناک باشند را به خصوص در چند روز اول بعد از عمل تا حد امکان به حداقل برسانید.

این جراحی چه عوارضی را به همراه دارد؟

جراحی هموروئید بسیار رایج است و بی‌خطر و امن در نظر گرفته می‌شود. با این حال، هر جراحی دارای برخی از خطرات است از جمله:

• واکنش به بیهوشی

بیمار ممکن است پس از آن به علت تورم یا گرفتگی عضلات مشکلاتی با مدفوع کردن داشته باشد. در صورتی که چلانگر مقعد بیمار در طول جراحی آسیب ببیند، می‌تواند حرکت روده‌ای اتفاقی یا نشت گاز داشته باشد، عارضه‌ای که بی‌اختیاری مدفوع نامیده می‌شود.

هزینه جراحی هموروئید چقدر است؟

هزینه عمل جراحی بواسیر یا هموروئید به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله هزینه بیمارستان و پزشک، شدت بیماری و نوع عملی که برای بیمار انجام می‌شود. برای اطلاع یافتن درباره هزینه‌ها می‌توانید قبل از عمل از پزشک سوال کنید.

برخی از سوالات رایج درباره جراحی بواسیر عبارت‌اند از:

علت انجام جراحی لیزر هموروئید چیست؟

جراحی هموروئید با لیزر نیز به عنوان یک نوع هموروئیدکتومی لیزری شناخته شده است که کل فرآیند درمان در آن با اشعه لیزر انجام می‌شود. برخی از ویژگی‌های این روش عبارت‌اند از:

• این روند برای بیمار خیلی دردناک نیست.
  • تقریبا در تمام موارد، بستری شدن برای جراحی لیزر هموروئید ضروری نیست؛ بیمار می‌تواند همان روز جراحی مرخص شود.
  • فرآیند شامل هیچگونه بخار و یا دودی نیست، بنابراین هیچ جرقه‌ی الکتریکی وجود ندارد و این موضوع این روش را امن‌تر می‌کند.
  • استفاده از لیزر تضمین می‌کند که خونریزی در طی عمل جراحی حداقل است. در حقیقت عروق خونی با لیزر محکم بسته می‌شوند.
  • بافت اطراف هموروئید نیز آسیب نمی‌بینند. این تضمین می‌کند که مرگ بافتی وجود ندارد، که در صورت وقوع می‌تواند منجر به عوارض بیشتر شود. بنابراین جراحی هموروئید لیزری می‌تواند در حقیقت از عوارض پزشکی دیگر پیشگیری کند.
  • با استفاده از یک پروتو وسیع لیزر، یک بافت نوار بزرگ می‌تواند کشته شود و یک باند باریک می‌تواند برای برش استفاده می‌شود. بنابراین گزینه‌های بسیاری هستند.
  • جراحی هموروئید لیزری باعث کاهش کار پزشکی که در حال عمل کردن است می‌شود.
  • جراحی لیزر هموروئید همچنین معمولا به بهبود سریع‌تر زخم منجر می‌شود.

بعد از جراحی چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری می‌ شود؟

در صورتی که بیمار موارد زیر را تجربه کند، باید به دنبال توصیه‌ی پزشکی از پزشک باشد:

• خون ریزی بیش از حد
  • درجه حرارت بالا (تب)