درمان ناتوانی در بلع (آشالازی) ناشی از اختلال در ماهیچه و عصب مری

آشالازی یا ناتوانی در بلع یک بیماری نادر عضله مری است (لوله بلع). اصطلاح آشالازی به معنی "عدم سست شدن" است و به ناتوانی ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ (حلقه عضله واقع شده بین قسمت تحتانی مری و شکم) اشاره دارد که باز می‌شود و اجازه می‌دهد غذا به داخل معده عبور کند. در نتیجه افراد مبتلا به عارضه‌ی ناتوانی در بلع دچار مشکل بلع غذا هستند. علاوه بر عدم سست شدن، آشالازی با اختلالات پری پریستالیس مری (معمولا عدم کامل پرستالیس) همراه است، فعالیت عضلانی هماهنگ مری در بدن (که شامل 90٪ از مری است) که غذا را از گلو به معده می‌برد. علت آشالازی ناشناخته است با این حال، انحطاط عضلات مری و مهمتر از همه عصب‌هایی است که عضلات را کنترل می‌کنند. عوارض ناتوانی در بلع شامل مشکلات ریه و کاهش وزن می‌باشد.

چند نوع درمان می‌توانند به طور موقت علائم شما را کاهش دهند یا به طور دائم عملکرد دریچه را تغییر دهند. درمان‌های ناتوانی در بلع شامل داروهای خوراکی، کشش ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ (اتساع)، جراحی برایبرش اسفنکتر (esophagomyotomy) و تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس)به اسفنکتر هستند. هر چهار درمان، فشار در داخل ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ را کاهش می‌دهند تا امکان عبور راحت‌تر مواد غذایی از مری به داخل معده را فراهم کنند. چشم انداز این عارضه متفاوت است. علائم شما ممکن است خفیف شدید باشند. درمان می‌تواند بسیار موفق باشد. درمان‌های متعدد گاهی لازم هستند.

در کلینیک دکتر خان محمدی انواع خدمات درمانی شامل جراحی و تزریق بوتاکس برای رفع مشکل بلع (آشالازی) به شما عزیزان ارائه می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌  ۰۲۱۴۴۰۱۲۱۵۳  تماس حاصل فرمایید.

علت ناتوانی در بلع غذا (آشالازی) چیست؟

علت آشالازی ناشناخته است. نظریه‌ها مربوط به علیت به وجود آمدن عفونت، وراثت یا بی‌قاعدگی سیستم ایمنی بدن که باعث می‌شود بدن خودش باعث آسیب به مری شود (بیماری خود ایمنی) هستند.
مری حاوی عضلات و اعصاب است. اعصاب آرامش یا ریلکسیشن و باز شدن اسفنکترها و همچنین امواج پریستالتیک مری در بدن را هماهنگ می‌کند. آشالازی بر روی عضلات و اعصاب مری تاثیر می‌گذارد. با این حال، اعتقاد بر این است که تأثیر بر روی اعصاب مهم‌ترین تاثیر این عارضه می‌باشد. در اوایل عارضه‌ی ناتوانی در بلع، التهاب می‌تواند (هنگامی که زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد) در عضله ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ، به ویژه در اطراف اعصاب دیده شود. با پیشرفت بیماری، اعصاب شروع به تخریب ‌کرده و در نهایت ناپدید می‌شوند، به ویژه اعصابی که باعث شل شدن ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ می‌شوند. همچنان بعد از پیشرفت بیماری، سلول‌های عضلانی، احتمالا به علت آسیب به اعصاب، شروع به تخریب می‌کنند. نتیجه این تغییرات، ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ است که نمی‌تواند شل شود و عضله در بدنه قسمت تحتانی مری که نمی‌تواند از امواج پریستالتیک پشتیبانی کند. با گذشت زمان، بدنه‌ی مری کشیده شده و بزرگ می‌شود (متسع شده).

نشانه‌های این بیماری چیست؟

علائم ناتوانی در بلع عبارتند از:

• مشکل بلع غذا
  • مشکل بلع غذاهای مایع و جامد
  • برگشت غذا که در مری نگه داشته شده است. اگر این اتفاق در شب رخ دهد، غذا ممکن است به ریه‌ها وارد شود، که یک عارضه جدی پزشکی است.
  • ناراحتی قفسه سینه ناشی از اتساع مری و یا نگه داشتن مواد غذایی
  • درد شدید قفسه سینه که معمولا علت آن نامشخص است.
  • سوزش معده؛ با این حال، سوزش معده مشخصه‌‌ای از ترش کردگی نیست و از درمان برای سوزش معده بهره نمی‌برد.
  • از دست دادن وزن به علت کاهش مصرف غذا.

عارضه‌ی آشالازی یا ناتوانی در بلع جدی است؟

به آرامی، در طول چند سال، افراد مبتلا به ناتوانی در بلع دچار افزایش دشواری در خوردن مواد غذایی جامد و نوشیدن مایعات می‌شوند. با پیشرفت بیماری، ناتوانی در بلع می‌تواند باعث کاهش قابل توجه وزن و سوء تغذیه شود. افراد مبتلا به ناتوانی در بلع همچنین در معرض خطر ابتلا به سرطان مری هستند، به ویژه اگر انسداد برای مدت طولانی وجود داشته باشد. پزشک ممکن است غربالگری آندوسکوپی منظم را برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان مری توصیه کند.

راه‌های تشخیص این عارضه چیست؟

اگر پزشک از علائم شما متوجه شود که مبتلا به آشالازی هستید، برای انجام تست‌های تشخیصی به بیمارستان ارجاع داده خواهید شد. ناتوانی در بلع همچنین ممکن است در یک بررسی، مانند یک اشعه ایکس قفسه سینه به دلیل دیگر، تشخیص داده شود.
تست‌ها برای ناتوانی در بلع عبارتند از:

• مانومتری- یک لوله پلاستیکی کوچک از طریق دهان یا بینی شما به سمت مری عبور داده می‌شود تا فشار عضلانی را در طول آن در نقاط مختلف اندازه گیری کند.
  • بلع باریوم- شما مایع سفید حاوی باریوم شیمیایی را می‌نوشید و اشعه ایکس گرفته می‌شود. باریم به وضوح در اشعه ایکس نشان داده می‌شود تا پزشک ببیند چه مدت طول می‌کشد تا به سمت معده حرکت کند.
  • اندوسکوپی- یک دستگاه نازک و انعطاف پذیر به نام اندوسکوپ از گلو شما عبور داده می‌شود تا پزشک بتواند به طور مستقیم پوشش مری، حلقه ماهیچه و معده شما را نگاه کند.

مشکل ناتوانی در بلع را چگونه درمان کنیم؟

گزینه‌های متعددی برای درمان ناتوانی در بلع وجود دارد. متاسفانه هیچکدام نمی‌توانند از دست رفتن سلولهای عصبی در مری بیماران مبتلا به آشالازی را متوقف یا نقض کنند. با این حال، درمان معمولا برای بهبود علائم موثر است.
انتظار می‌رود هیچ یک از درمان‌های موجود انقباض طبیعی (peristaltic) در مری بیماران مبتلا به ناتوانی در بلع را به حالت اول باز نگردانند. در عوض، درمان‌ها به ضعیف کردن عضله ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ (LES) تا جایی که دیگر مانعی برای عبور مواد غذایی قرار نداشته باشد، کمک می‌کنند. ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ می‌تواند توسط داروها یا به طور مکانیکی توسط روش‌هایی که عضله ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ را پاره می‌کنند یا برش می‌دهد، تضعیف شود. پزشکان با شما در مورد خطرات و مزایای گزینه‌های مختلف درمان صحبت خواهند کرد.

رژیم غذایی مخصوص

هیچ رژیم غذایی خاصی برای درمان ناتوانی در بلع وجود ندارد، گرچه تغییرات غذایی اغلب توسط بیماران انجام می‌شود، زیرا آنها یاد می‌گیرند که چه غذاهایی راحت‌تر عبور می‌کنند. معمولا، غذاهای مایع‌تر راحت‌تر عبور می‌کنند، بعضی اوقات بیماران با وعده‌های غذایی خود آب بیشتری می‌خورند. در اوایل پیشرفت بیماری آنها ممکن است دریابند که مایعات کربنات یا گازدار احتمالا به دلیل افزایش فشار داخل مری ناشی از گاز دار کردن که مواد غذایی را از طریق اسفنکتر "فشار می‌دهد"، به عبور غذا کمک می‌کنند. اگر از دست دادن وزن قابل توجه باشد، منطقی است که غذا را با مکمل رژیم غذایی مایع تکمیل کنید، یعنی حاوی تمام مواد مغذی لازم، برای جلوگیری از سوء تغذیه.

داروهای خوراکی

داروهای خوراکی که برای سست کردن ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ استفاده می‌شوند، شامل گروه‌هایی از داروهای که نیترات نامیده می‌شود است، به عنوان مثال، ایزوسورباید دی نیترات (Isordil) و مسدود کننده‌های کانال کلسیم (CCB)، مثلا نیفیدیپین (Procardia) و وراپامیل (Calan). اگر چه برخی از بیماران مبتلا به ناتوانی در بلع، به خصوص در اوایل بیماری، با داروها دچار بهبود علائم می‌شوند، بسیاری از افراد بهبود نمی‌یابند. به هر حال، داروهای خوراکی احتمالا فقط تسکین کوتاه مدت و نه طولانی مدت علائم ناتوانی در بلع را فراهم می‌کنند و بسیاری از بیماران عوارض جانبی داروها را تجربه می‌کنند.

تزریق بوتاکس

درمان دیگر برای آشالازی یا ناتوانی در بلع، تزریق اندوسکوپی سم بوتولینوم به ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ برای تضعیف آن است. تزریق سریع و غیر جراحی است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. درمان با سم بوتولینوم ایمن است، اما تأثیرات روی اسفنکتر اغلب تنها برای ماهها ادامه دارند و ممکن است تزریقات اضافی سم بوتولینوم لازم باشد. تزریق یک گزینه مناسب برای بیماران بسیار سالمند و یا کسانی که در معرض خطر بالای عمل جراحی هستند، است، برای مثال بیماران مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی شدید. این روش همچنین اجازه می‌دهد تا بیمارانی که وزن قابل توجهی از دست داده‌اند بخورند و وضعیت تغذیه خود را قبل از درمان "دائمی" با جراحی بهبود بخشند. این روش ممکن است عوارض پس از جراحی را کاهش دهد.

اتساع یا ﺩﻳﻼﺗﺎﺳﻴﻮﻥ

ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ همچنین ممکن است به طور مستقیم با اتساع قوی درمان شود. اتساع ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ توسط بلعیدن لوله با یک بالن در انتها، توسط بیمار انجام می‌شود. بالون با کمک اشعه ایکس در میان اسفنکتر تحتانی قرار می‌گیرد و ناگهان بالون منفجر می‌شود. هدف کشش، در واقع برای پاره کردن، اسفنکتر است. گزارش شده است که موفقیت اتساع قوی بین 60 تا 95 درصد است. بیمارانی که اتساع برایشان موفقیت آمیز نبوده است می‌توانند تحت درمان اتساع‌های بیشتر قرار گیرند، اما میزان موفقیت با هر یک از اتساع‌های اضافی کاهش می‌یابد. اگر اتساع موفق نباشد، ممکن است اسفنکتر با جراحی درمان شود. عارضه اصلی اتساع قوی، پارگی مری است، که در 5٪ موارد رخ می‌دهد. نیمی از پارگی‌ها بدون جراحی بهبود می‌یابند، هرچند بیماران مبتلا به پارگی که نیازی به جراحی ندارند، باید با دقت پیگیری شوند و با آنتی بیوتیک‌ها درمان شوند. نیمه دیگر پارگی‌ها نیاز به عمل جراحی دارند. (گرچه جراحی خطر بیشتری برای بیمار دارد، می‌تواند پارگی را اصلاح کند و همچنین به طور دائم ناتوانی در بلع را با ازوفاگومیوتومی درمان می‌کند.). اتساع یک فرآیند عمل سریع و ارزان در مقایسه با عمل جراحی است و نیاز به بستری کوتاه مدت در بیمارستان دارد.

اقدامات قبل از جراحی

قبل از جراحی میوتومی هلر (برش بافت عضلانی) بیمار باید نکات زیر را رعایت کند:

• حداقل 4 هفته قبل از جراحی سیگار نکشد.
  • تا 1 هفته قبل از عمل جراحی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (یعنی Motrin، Ibuprofen و Aleve) یا محصولات آسپیرین را مصرف نکند.
  • اگر سابقه قبلی قلب دارد، با استنت‌های قلب، ممکن است لازم باشد که همچنان از آسپیرین استفاده کند؛ این پیش از جراحی اصلاح خواهد شد.
  • مصرف استامینوفن (Tylenol) قبل از عمل جراحی خوب است.
  • در صورت استفاده از یک داروی گیاهی به پزشک اطلاع دهد، زیرا بعضی از آنها ممکن است منجر به خونریزی بیش از حد یا سایر عوارض در عمل شوند.
  • یک روز قبل از عمل جراحی 2 تا 3 مایل راه برود، تا بتوانید بهترین شکل ممکن برای عمل جراحی را داشته باشید.
  • برای اطمینان از اینکه مری هیچ ذرات غذایی ندارد، شروع یک رژیم مایع شفاف برای جراحی، امری مهم است.

انواع جراحی برای درمان آشالازی

جراحی ممکن است برای افراد جوان‌تر توصیه شود زیرا درمان غیر جراحی در این گروه کمتر موثر است. گزینه‌های جراحی عبارتند از:

میوتومی هلر

جراح عضله را در انتهای قسمت تحتانی اسفنکتر مری برش می‌دهد تا امکان عبور راحت‌تر مواد غذایی را به معده فراهم کند. این روش را می‌توان به صورت غیر تهاجمی انجام داد (لاپاراسکوپی میوتومی هلر). افرادی که ميوتومي هلر دارند ممکن است بعدا مبتلا به بيماري ريفلاکس معده (GERD) شوند.

فاندوپلیکیشن

جراح سر شکم شما را در اطراف ﺍﺳﻔﻨﻜﺘﺮ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺮﻱ می‌پیچد، تا ماهیچه را سفت کند و از رفلکس اسید جلوگیری کند. فاندوپلیکیشن ممکن است با ميوتومي هلر به طور همزمان برای جلوگیری از مشکلات بعدی با رفلاکس اسید انجام شود. فاندوپلیکیشن معمولا با روش حداقل تهاجمی (لاپاروسکوپی) انجام می‌شود.

برش بافت عضلانی آندوسکوپی دهان

جراح از وارد کردن اندوسکوپ از طریق دهان شما به سمت پایین گلو برای ایجاد برش در داخل پوشش مری استفاده می‌کند. سپس، مانند روش میوتومی هلر، جراح عضله را در انتهای قسمت تحتانی اسفنکتر مری برش می‌دهد. برش بافت عضلانی آندوسکوپی دهان شامل یک روش ضد رفلاکس نیست.

مراقبت‌های بعد از عمل میوتومی

بعد از عمل مری اقدامات زیر برای تسریع در روند بهبودی بیمار باید انجام شود:

کنترل درد

• بیشترین درد می‌تواند با گاز همراه باشد که برای باد کردن شکم در طول جراحی استفاده می‌شود؛ بهترین راه برای رهایی از شر این مشکل، راه رفتن است.
  • با این حال، داروهای درد برای شما تجویز می‌شوند. و همچنین یک نرم کننده مدفوع برای شما تجویز می‌شود تا به جلوگیری از یبوست کمک کند، که اغلب می‌تواند در طول مصرف داروهای درد رایج تجویز شده، رخ دهد. همچنین برای جلوگیری از یبوست مهم است که مقدار زیادی آب و مایعات دیگر را بنوشید.

مراقبت از برش‌ها

شما 5 برش کوچک روی شکمتان خواهید داشت.

• برای برش نزدیک به ناف، داشتن کمی ترشح غیر طبیعی نیست. لطفا این ترشح را کنترل کنید، اگر غلطت ترشح غلیظ است یا رنگش متمایل به سبز است، موضوع نگران کننده است. لطفا برای تماس با پزشک و پرسیدن سوالاتی در مورد ترشح مردد نباشید.
  • هیچگونه پانسمان برای برش‌ها لازم نیست مگر اینکه دستور داده شود. از پوشیدن لباس‌های تنگ یا پارچه‌هایی که ممکن است پوست را تحریک کنند در اطراف نواحی برش اجتناب کنید.

پیگیری آشالازی

از آنجایی که هیچکدام از درمان‌ها برای ناتوانی در بلع، بیماری زمینه‌ای را علاج نمی‌کنند، پیگیری منظم لازم است. هدف تشخیص و درمان نشانه‌های عود کننده یا عوارض، درمان (به عنوان مثال، ریفلاکس اسید) زود هنگام است. تشخیص و درمان این مشکلات می‌تواند به جلوگیری از گسترش بزرگی شدید مری (mega-esophagus) و سرطان کمک کند، که می‌تواند نیازمند حذف جراحی کل مری شود.
روش اتساع با بالون و جراحی هر دو می‌توانند باعث عوارض جانبی مانند ریفلاکس اسید و سوزش سر دل و درد قفسه سینه شوند. پزشک ممکن است برای کمک به این مشکل، دارو تجویز کند. دوام درد قفسه‌ی سینه برای مدتی پس از درمان طبیعی است. نوشیدن آب سرد می‎تواند این عارضه را تسکین دهد.
اگر همچنان دچار مشکل بلعیدن هستید یا بعد از درمان در حال کاهش وزن هستید، باید به پزشک مراجعه کنید.

هیچ رای ثبت نشده است