درمان های موثر برای واریس پا با/ بدون جراحی

هر رگی در بدن ممکن است متسع شده و واریسی شود اما در این بین، رگ‌های پاها و دست بیشتر درمعرض بیماری واریس قرار دارند. علت این امر این است که رگ‌های اندام‌های تحتانی بدن به‌دلیل راه رفتن و یا ایستادن طولانی مدت متحمل فشار بیشتری هستند. رگ های واریسی و عنکبوتی به‌دلیل ظاهر نازیبایی که دارند در برخی افراد موجب نگرانی و دغدغه فکری و در برخی دیگر زمینه درد و ناراحتی فراوانی را فراهم می‌کنند. دربرخی موارد بیماری واریس منجربه مشکلات حادی نظیر زخم یا لخته شدن خون می‌شود. واریس گاهی نشانه‌ی اختلال در گردش خون است. درمان عارضه واریس شامل اقدامات مختلف مراقبتی یا روش‌های مختلف پزشکی برای خارج کردن یا بستن رگ‌های واریسی است.

اقدامات مراقبتی نظیر: ورزش، بلند کردن پا یا پوشیدن جوراب واریس می‌توانند علاوه بر کاهش درد رگ‌های واریسی، از تشدید چنین عارضه ای پیشگیری کنند. اگر نگران ظاهر رگ‌های واریسی هستید و احساس می کنید درمان‌های خانگی تاثیر در پیشگیری از تشدید بیماری شما نداشته می توانید جهت درمان به دکتر خان محمدی مراجعه نمایید. شایان ذکر است که درمان بیماری واریس صرفا بستری شدن در بیمارستان و یا گذراندن دوره بهبود طولانی و توام با ناراحتی نیست. به شکرانه پیشرفت در حوزه پزشکی و وجود روش‌های درمانی کم تهاجمی، امروزه بیماری واریس به صورت سرپایی قابل درمان است. رگ‌های واریسی که معمولا در طول بارداری بوجود می آیند ظرف 3 تا 12 ماه بعد از درمان کاملا برطرف می‌شوند جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با شماره ۰۲۱۴۴۰۱۲۱۵۳ تماس بگیرید.

علت

سرخرگ‌ها خون را از قلب به سایر بافت‌های بدن و رگ‌ها خون را از سایر قسمت‌های بدن به قلب حمل می کنند. در طی این فرایند خون در گردش مجدد می‌باشد. رگ‌های پا برای برگرداندن خون به قلب باید برعکس جاذبه زمین کار کنند. انقباض عضلات در قسمت تحتانی پاها به‌عنوان پمپ عمل کرده و خاصیت ارتجاعی دیواره رگ‌ها به بازگشت خون به قلب کمک فراوانی می‌کنند. دریچه‌های کوچک در درون رگ‌ها یک‌طرفه بوده و هنگام جریان خون به سمت قلب باز و بعد از آن برای پیشگیری از بازگشت خون بسته می‌شوند. علت‌های بیماری واریس عبارتند از:

سن

با افزایش سن معمولا رگ‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و ممکن است کشیده شوند. با تضعیف دریچه‌ی رگ‌ها خون به سمت پاها جریان می‌یابد. تجمع خون در رگ‌ها موجب انبساط و ایجاد بیماری واریس در پاها می‌شود. تیرگی رنگ رگ‌های واریسی ناشی از گردش مجدد خون در ریه‌ها و عدم وجود اکسیژن در خون می‌باشد.

بارداری

برخی از زنان در طول بارداری به بیماری واریس مبتلا می‌شوند. در طول بارداری حجم خون در بدن زنان افزایش می‌یابد ولی جریان خون از پاها به سمت بالاتنه کاهش می یابد. این تغییرات در گردش خون که به‌منظور حمایت از جنین صورت می‌گیرد می‌تواند عوارض جانبی نظیر بزرگ شدن رگ‌ها و بروز رگ‌های واریسی را درپی داشته باشد. رگ‌های واریسی ممکن است اوایل بارداری سطحی بوده و در اواخر بارداری با اعمال فشار بیشتر رحم به پاها تشدید یابد. تغییرات هورمونی در طول بارداری می‌تواند یکی از علت‌های واریس پا باشد. باید خاطر نشان کرد که رگ‌های واریسی ناشی از بارداری نیاز به درمان نداشته و معمولا ظرف 3 تا 12 ماه بعد از زایمان از بین می‌روند.

عوامل خطرزا

عواملی که در این قسمت معرفی می‌کنیم خطر ابتلا به بیماری واریس را افزایش می‌دهند:

• جنسیت: بیماری واریس در بین زنان بیشتر شایع می‌باشد. تغییرات هورمونی در طول بارداری، پیش از قائدگی و یا یائسگی ممکن است از علل بروز رگ‌های واریسی باشند چراکه هورمون‌های زنانه معمولا موجب گشادشدن دیواره رگ‌ها می‌شوند. مصرف داروهای جایگزین هورمون و یا قرص‌های کنترل بارداری می توانند خطر ابتلا به بیماری واریس را افزایش دهند.
  • سوابق خانوادگی: اگر فردی در خانواده به این بیماری مبتلا باشد احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد.
  • چاقی: وزن زیاد موجب می‌شود فشار بیشتری به رگ‌های پا وارد شود.
  • ایستادن یا نشستن‌های طولانی مدت: قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی موجب اختلال در گردش خون و بروز واریس می‌شود.

علائم واریس پا

رگ‌های واریسی ممکن است بدون درد باشند. علائم واریس پا شامل:

• وجود رگ‌های بنفش تیره یا آبی در پاها
  • رگ‌ها پیچیده و برجسته شبیه طناب

علائم و نشانه‌های واریس حاد شده و توام با درد شامل:

• خارش یا احساس سنگینی در پاها
  •  سوزش، تیرکشیدن، گرفتگی عضلات و تورم در قسمت تحتانی پاها
  • تشدید درد بعد از نشستن و یا ایستادن طولانی مدت
  • احساس خارش اطراف یک یا چند رگ
  • خونریزی رگ‌های واریسی
  • کلفت شدن رگ توام با درد وتغییر رنگ پوست به قرمزی
  • تغییر رنگ و سخت شدن رگ، تورم پوست، زخم شدن پوست نزدیک مچ پا که می تواند نشانه‌ی تشدید بیماری و نیاز به مراقبت پزشکی باشد.

تشخیص

پزشک جهت تشخیص رگ‌های واریسی معمولا با معاینه کار خود را شروع می‌کند. منظور از معاینه پزشکی بررسی تورم در رگ‌های پای بیمار در حالت ایستاده است. بیمار باید هرنوع علائمی نظیر درد و خارش را به پزشک گزارش دهد. گاهی برای بررسی عملکرد صحیح رگ‌ها و یا یافتن نشانه‌ای از لخته شدن خون ممکن است نیاز به سونوگرافی باشد. این روش درمانی غیرتهاجمی از طریق حرکت دادن ابزار دستی کوچک یا همان مبدل (اندازه قالب صابون) روی پوست ناحیه درمان صورت می‌گیرد. مبدل تصاویر رگ‌های پای بیمار را به مانیتور انتقال می‌دهد تا پزشک بتواند به خوبی وضعیت بیماری را بررسی نماید.

درمان واریس پا

جوراب واریس

پوشیدن جوراب‌های واریس در طول روز معمولا اولین گام درمانی بیماری واریس است. جوراب‌های واریس با فشار تدریجی که به پاها وارد می‌کنند کمک می‌کنند تا عضلات و رگ‌ها خون را به‌طور صحیح به جریان بیندازند. میزان فشردگی رگ‌ها توسط جوراب‌ها معمولا به نوع و برند جوراب‌ها بستگی داشته و متفاوت است. بیماران می‌توانند جوراب‌های واریس را از داروخانه‌ها و مراکز تجهیزات پزشکی تهیه کنند. لازم به ذکر است که جوراب‌های طبی هم وجود دارند که برای درمان بیماری واریس تجویز می‌شوند. در صورت عدم تاثیر جوراب‌های واریس و یا تشدید این بیماری پزشک مجبور خواهد بود به گزینه‌های درمانی دیگر متوسل شود.

اسکلروتراپی

در این روش درمانی، پزشک با تزریق نوعی دارو به رگ‌های واریسی کوچک و متوسط اقدام به بستن رگ‌ها می‌کند. معمولا چند هفته بعد از تزریق، رگ‌های واریسی محو می‌شوند. با وجود این‌که رگهای واریسی ممکن است نیاز به تزریق مجدد داشته باشند اما اگر اسکلروتراپی به‌طرز صحیحی انجام شود تاثیر خوبی در درمان واریس خواهد داشت. اسکلروتراپی بدون بیهوشی و در مطب پزشک نیز انجام می‌شود.

اسکلروتراپی رگ‌های بزرگ با فوم

این روش درمانی شامل تزریق ماده دارویی به رگ‌های واریسی بزرگ است. اسکلروتراپی با فوم که تکنیک جدیدی در حوزه پزشکی است تاثیر چشمگیری در بستن و از بین بردن رگ‌های واریسی دارد.

جراحی لیزر

امروزه پزشکان جهت بستن رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی از تکنولوژی جدید لیزردرمانی استفاده می‌کنند. در طول جراحی لیزر، رگ‌های واریسی با گرمای حاصل از لیزر به تدریج از بین رفته و ناپدید می‌شوند. این روش بدون نیاز به بیهوشی و ایجاد برش در بدن انجام می‌شود.

رادیوفرکوئنسی و انرژی لیزر با کمک کاتتر

در یکی از این روش‌های درمانی، پزشک با تزریق لوله کوچکی به نام کاتتر به داخل رگ‌های واریسی بزرگ و گرم کردن نوک کاتتر با رادیوفرکوئنسی یا انرژی حاصل از لیزر اقدام به از بین بردن رگ‌های واریسی می‌کند. هنگام خارج کردن کاتتر، گرما موجب بسته شدن و از بین رفتن رگ‌ها می‌شود. این روش بیشتر در درمان رگ‌های واریسی بزرگ انجام می‌شود.

بستن و خارج کردن رگ

این روش درمانی که از طریق برش‌های جراحی و به صورت کاملا سرپایی صورت می‌گیرد شامل بستن و یا خارج کردن رگ‌های واریسی قبل از بزرگ شدن آن‌ها می‌باشد. لازم به ذکر است که خارج کردن رگ‌های واریسی تاثیر منفی بر گردش خون ندارد چرا که رگ‌های عمیق در پاها عمدتا برای نگهداری حجم زیاد خون می‌باشند.

فلبوتومی آمبو لیتیک

در طول فلبوتومی آمبو لیتیک، رگ‌های واریسی کوچک از طریق سوراخ‌های کوچکی که در پوست ایجاد می‌شوند از پاها خارج می‌شوند. این روش به صورت سرپایی انجام شده و زخم‌ها معمولا بسیار کوچک هستند.

جراحی آندوسکوپیک رگ

این روش تنها درصورت پیشرفت بیماری واریس و زخم شدن پاها و عدم تاثیرگذاری درمان‌های دیگر انجام می‌شود. در جراحی آندوسکوپیک، پزشکان با ارسال دوربین ویدئویی بسیار کوچک به داخل پای بیمار و بررسی وضعیت رگ‌های واریسی اقدام به بستن و خارج کردن رگ‌ها می‌کنند. جراحی آندوسکوپیک به صورت کاملا سرپایی انجام می‌شود.

پیشگیری

باید خاطر نشان کرد که هیچ راهی برای پیشگیری کامل بیماری واریس و بروز رگ‌های واریسی وجود ندارد. اما بهبود گردش خون و وضعیت عضلات می‌توانند خطر تشدید واریس و یا بیشتر شدن رگ‌های واریسی را کاهش دهند. در این قسمت به معرفی برخی از روش‌های درمان و پیشگیری از رگ‌های واریسی در خانه می‌پردازیم:

• ورزش
  • کنترل وزن