مراحل و نحوه جراحی آپاندیس و آپاندکنومی به روش لاپاراسکوپی و جراحی باز

آپاندیس کیسه‌ای باریک است و به انتهای روده بزرگ وصل است. محل قرارگیری آن سمت راست و پایین شکم بیمار می‌باشد. وقتی آپاندیس درد بگیرد، ورم کند و عفونی شود، آپاندیسیت را یک شرایط اضطراری پزشکی به حساب می‌آورند. در اکثر بیماران آپاندیس به این دلیل عود می‌کند که باکتری بافت‌ها را آلوده کرده باشد و شاید چرک در درون مجرای آپاندیس تشکیل شده باشد. سفت شدن مدفوع، جسم خارجی، یا مخاط غلیظ می‌توانند منجر به عفونت باکتریایی و انسداد مجرای آپاندیس گردند. اگر به آپاندیسیت دچار هستید احتمالا با خطر جدی پارگی یا اصطلاحا عود کردن آن مواجه خواهید شد. این وضعیت ممکن است ظرف 48 تا 72 ساعت پس از بروز علائم رخ دهد. این بیماری می‌تواند عفونت شدید و شرایط تهدید کننده زندگی به‌ نام پریتونیت را در بدن بیمار ایجاد کنند. درصورت مشاهده علائم آپاندیسیت، احتمالا به آپاندکتومی یا جراحی برداشتن آپاندیس نیاز مبرم دارید.

در صورتی‌ که دچار علائم آپاندیسیت هستید بلافاصله تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد. کمی بعد از تشخیص بیماری بیشتر بیماران مبتلا به آپاندیسیت تحت عمل آپاندکتومی قرار خواهند گرفت. هر وقت آپاندیس آلوده شود آپاندکتومی یا همان جراحی برداشتن آپاندیس در دستور کار قرار می‌گیرد. آپاندکتومی یا جراحی برداشتن آپاندیس را می‌توان به دو روش انجام داد، عمل قدیمی جراحی باز یا تکنیک جدیدتری به نام عمل لاپاراسکوپی. جراح توضیحاتی را در خصوص روش جراحی، اقدامات احتیاطی و همچنین نکات بهبودی پس از جراحی به بیمار ارائه خواهد کرد. دکتر خان محمدی می‌تواند عمل برداشتن آپاندیس را با جدیدترین روش ها انجام دهد. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت تشخیص و جراحی آپاندیس می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۴۰۱۲۱۵۳ تماس بگیرید.

علائم آپاندیس

علائم و نشانه‌های آپاندیسیت ممکن است با دردی غیرقابل‌تحمل در اطراف نافدیسه (ناف شکم) و بعد در ناحیه سمت راست و تحتانی شکم آغاز گردد. شاید احساس درد شدید باشد و با انجام فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی یا سرفه کردن بر شدت آن افزوده شود. احتمال دارد برخی بیماران دچار حالت تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، تب، یبوست، عدم توانایی در دفع گاز معده و ورم شکم گردند. در برخی مواقع احتمال اسهال گرفتن بیمار نیز وجود دارد. علامت شایع آپاندیسیت به احساس ناراحتی شدید در نقطه مک‌برنی مربوط می‌شود (محل نقطه مک‌برنی تقریبا به فاصله دو سوم از ناف شکم تا خار خاصره‌ای قدامی فوقانی سمت راست شروع می‌شود). به‌هرحال ممکن است محل احساس درد بین کودکان و زنان باردار در جایی دیگر از شکم بروز کند.

نحوه آماده شده برای آپاندکتومی

پزشک سوالاتی را درباره وضعیت سلامتی بیمار در گذشته جویا خواهد شد و یک سری معاینات پزشکی بر روی بیمار انجام خواهد داد. این آزمایشات در جهت اطمینان از شرایط مناسب سلامتی بیمار پیش از عمل جراحی صورت می‌پذیرد. در برخی موارد ممکن است به گرفتن آزمایش خون و سایر تست‌های تشخیصی از بیمار نیاز باشد.

•  بیمار موظف است 8 ساعت پیش از جراحی ناشتا باشد. این به معنای خودداری از خوردن غذا و نوشیدنی بعد از نیمه شب تا صبح روز بعد است.
  •  حتما پزشک را از مصرف هر گونه دارو (تجویری و بدون‌نسخه) و کلیه داروهای گیاهی، ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی مطلع سازید.
  •  احتمالا پیش از جراحی برخی داروهای آرام‌بخش برای بیمار تجویز خواهد شد.

موارد زیر را با پزشک در میان بگذارید:

•  باردار بودن یا احتمال باردار شدن بیمار
  •  حساسیت داشتن بیمار به لاتکس، دارو، چسب پانسمان، یا هر گونه داروی بیهوشی (موضعی و کامل)
  •  سابقه اختلال در خونریزی یا مصرف هر گونه داروی رقیق‌کننده خون (داروی ضد انعقاد خون)، آسپرین یا سایر داروهایی که بر لختگی خون تاثیرگذار هستند. بیماران موظفند پیش از جراحی از مصرف این نوع داروها پرهیز نمایند.

روش جراحی

معمولا آپاندیسیت پاره نشده را می‌توان در مراحل ابتدایی با جراحی لاپاراسکوپی از شکم خارج کرد. درصورتی‌که آپاندیس پاره شده باشد یا عفونت زیادی داشته باشد اجرای آپاندکتومی لاپاراسکوپی کمی دشوارتر صورت می‌گیرد. با روش جراحی باز و ایجاد یک شکاف بزرگتر می‌توان بدون کمترین خطر آپاندیس آلوده شده را از شکم بیمار خارج کرد. جراحی با تزریق داروهای آرام‌بخش و تحت بیهوشی کامل بر روی بیمار انجام می‌شود.

آپاندکتومی باز

• یک شکاف یا برش در قسمت تحتانی و راست شکم بیمار ایجاد خواهد شد.
  •  عضلات شکمی را از هم جدا می‌سازند و شکم بیمار کاملا باز خواهد شد.
  •  آپاندیس را با چند بخیه می‌بندند و آن را از شکم خارج می‌کنند.
  •  در صورتی‌که آپاندیس پاره یا ترکیده باشد، شکم بیمار با آب نمک (محلول نمک) شسته خواهد شد.
  •  جراحان دیواره شکم و عضلات شکمی بیمار را با چند بخیه خواهند بست.

آپاندکتومی لاپاراسکوپی

• جهت وارد کردن لوله (لاپاراسکوپ) یک شکاف جزیی داخل شکم ایجاد می‌گردد. ممکن است چند شکاف دیگر هم جهت استفاده سایر ابزارهای پزشکی حین آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی ایجاد گردد.
  •  برای باد کردن شکم بیمار از گاز دی اکسید کربن استفاده خواهد شد تا به راحتی بتوان آپاندیس و سایر اندام‌های شکمی را مشاهده کرد.
  •  لوله لاپاراسکوپ داخل شکم فرو برده خواهد شد و مکان دقیق آپاندیس را پیدا خواهند کرد.
  •  آپاندیس را از طریق یک شکاف با چند بخیه خواهند دوخت و از شکم خارج خواهند کرد.
  •  پس از پایان جراحی لاپاراسکوپ و ابزارهای جراحی را از شکم خارج خواهند کرد. با ایجاد یک شکاف نیز گاز دی اکسید کربن را از شکم خارج می‌کنند. ممکن است برای تخلیه مایعات از یک لوله کوچک هم استفاده گردد.

بهبودی پس از آپاندکتومی

در بیمارستان

پس از جراحی بیمار را به اتاق بازیابی انتقال خواهند داد. پزشک علائم حیاتی بیمار همچون ضربان‌ قلب و تنفس را با دقت بررسی خواهد کرد. فرآیند بهبودی به نوع جراحی و بیهوشی بیمار بستگی دارد. مادامی‌که فشار خون، ضربان‌ قلب و تنفس بیمار متعادل باشد و بیمار کاملا هوشیار باشد، وی را به اتاق بیمارستان انتقال خواهند داد. ممکن است جراحی برداشتن آپاندیس به روش لاپاراسکوپی به صورت سرپایی هم انجام گیرد. در این گونه موارد احتمالا بیمار را پس از خارج کرن آپاندیس از اتاق بازیابی به منزل مرخص خواهند کرد. در صورت نیاز داروی مسکن برای بیمار تجویز خواهد شد. ممکن است لوله پلاستیکی نازکی را از راه دهان وارد شکم بیمار کنند. از این لوله برای خارج کردن مایعات شکم و هوایی که به داخل شکم وارد شده استفاده می‌شود. هر زمان که عملکرد طبیعی روده‌ها به حالت اول بازگردد لوله را از بدن بیمار خارج می‌سازند. تا زمان درآوردن این لوله بیمار قادر به خوردن یا آشامیدن نخواهد بود. ساعاتی پس از اتمام جراحی لاپاراسکوپی یا یک روز بعد از جراحی باز اجازه مرخص شدن از بیمارستان به بیمار داده خواهد شد. احتمالا چند ساعت پس از جراحی اجازه نوشیدن مایعات به بیمار داده خواهد شد. رفته‌رفته بیمار می‌تواند کمی موادغذایی جامد را مصرف کند. معمولا یک جلسه تکمیلی هم جهت معاینات بعدی برای بیمار تعیین خواهد شد. معمولا زمان این ملاقات به 2 تا 3 هفته پس از جراحی موکول خواهد شد.

مراقبت در منزل

در منزل بیمار موظف است جای زخم را تمیز و خشک نگه دارد. پزشک دستورالعمل‌های لازم در خصوص نحوه دوش گرفتن را به بیمار ارائه خواهد کرد. تمامی بخیه‌ها و پانسمان‌های جراحی طی جلسه تکمیلی باز خواهند شد. در صورت استفاده از نوار چسب پانسمان باید آنها را کاملا خشک نگه داشت. غالبا این چسب‌ها خودبه‌خود و ظرف چند روز باز خواهند شد. احتمالا پس از ایستاندن طولانی مدت جای زخم و عضلات شکم احساس درد در بیمار ایجاد کند. طبق نظر پزشک می‌توانید داروی مسکن مصرف کنید. مصرف آسپرین و داروهای مسکن می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. فقط داروهایی را که پزشک تجویز کرده مصرف کنید. اگر بیمار جراحی لاپارسکوپی انجام داده باشد احتمالا به دلیل وجود دی اکسید کربن در شکم احساس درد همچنان به او دست بدهد. این احساس ناراحتی ممکن است چند روز به طول بینجامد. اما هر روز از احساس این درد کاسته خواهد شد. احتملا پزشک از بیمار درخواست کند در طول روز کمی پیاده‌روی و قدم بزند. پزشک زمان دقیق بازگشت به محل کار و انجام فعالیت‌های روزمره را به بیمار خواهد گفت.

زمان مراجعه به پزشک پس از جراحی

در صورت مشاهده هر یک از شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

•  تب و لرز
  •  قرمزی، ورم، خونریزی یا خارج شدن سایر مواد از محل بخیه
  •  بیشتر شدن احساس درد در محل زخم و بخیه
  •  استفراغ
  •  کاهش اشتها یا عدم توانایی در خوردن و آشامیدن
  •  سرفه‌های پی‌درپی، مشکلات تنفسی یا تنگی‌نفس
  •  شکم درد، گرفتگی عضلات یا ورم
  •  شل بودن مدفوع به مدت 2 روز یا بیشتر
  •  اسهال آبکی بیش از 3 روز

برخی عوارض احتمالی جراحی لاپاراسکوپی عبارتند از:

•  خونریزی
  •  عفونت زخم
  •  عفونت و قرمزی و ورم شکم که ممکن است با ترکیدن آپاندیس (پریتونیت) حین جراحی رخ دهد.
  •  انسداد روده
  •  آسیب به ارگان‌های مجاور