• روز های کاری : یک شنبه و پنج شنبه ساعت 14 الی 18

شکستگی لگن : علت، علائم، تشخیص، درمان و جلوگیری از آن!

شکستگی لگن چیزی بیش از شکستگی استخوان است. شکستگی لگن می‌تواند به معنای تغییر بزرگی در زندگی شما باشد. به خصوص اگر سن شما بالا باشد احتمالاً به جراحی نیاز خواهید داشت و بهبودی ممکن است تا یک سال طول بکشد. اما ورزش و فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک کند تا قدرت و تحرک خود را بازیابید.

بعد از شکستگی لگن، برخی از افراد نمی‌توانند به خوبی قبل حرکت کنند. این افراد ممکن است نیاز به استفاده از واکر یا عصا داشته باشند. همچنین ممکن است برای انجام فعالیت‌های روزانه مانند لباس پوشیدن و حمام کردن نیاز به کمک داشته باشند. بسیاری دیگر نمی‌توانند تنها زندگی کنند.

شکستگی لگن

علت شکستگی لگن چیست؟

بیشتر شکستگی‌های لگن برای افراد 65 ساله یا بالاتر اتفاق می‌افتد و معمولاً در اثر زمین خوردن ایجاد می‌شوند. البته با بالا رفتن سن، استخوان‌های شما مقداری از تراکم خود را از دست می‌دهند و حتی با یک افتادگی جزئی احتمال شکستگی بیشتر می‌شود. احتمال شکستگی لگن در اثر تصادف با دوچرخه، تصادف اتومبیل یا آسیب ورزشی در کودکان و بزرگسالان جوان بیشتر است. موارد دیگری که خطر شکستگی لگن را افزایش می‌دهد عبارتند از:

  • لاغر یا قد بلند بودن یا داشتن اعضای خانواده که در مراحل بعدی زندگی دچار شکستگی شده‌اند.
  • کمبود کلسیم و ویتامین D کافی که برای استخوان‌های قوی لازم است.
  • سیگار کشیدن
  • شرایطی که باعث سرگیجه یا مشکلات تعادلی می‌شوند، یا شرایطی مانند آرتریت که می‌تواند بر حرکت صاف و ایمن تأثیر بگذارد.
  • مصرف برخی داروها، به عنوان مثال داروهای استروئیدی طولانی مدت که برای درمان آسم یا COPD استفاده می‌شوند.

با توجه به افزایش فراوانی پوکی استخوان (از دست دادن استخوان) در سنین بالا، خطر شکستگی لگن نیز با افزایش سن افزایش می‌یابد. در مورد پوکی استخوان، به دلیل کاهش تراکم استخوان، نیروی کمی برای شکستن استخوان کافی است. به ندرت، شکستگی لگن به دلیل یک بیماری تومور موجود با تومورهای ثانویه (متاستاز) در استخوان رخ می‌دهد.

علائم شکستگی لگن چیست؟

اگر لگن شما شکسته است، به احتمال زیاد علائم زیر را دارید:

  • درد شدید لگن یا کشاله ران پایین
  • نمی‌توانید راه بروید یا روی پای خود بایستید
  • در موارد نادر، افراد فقط درد ران یا زانو دارند ، اما می‌توانند راه بروند.

شکستگی لگن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشکان از اشعه ایکس برای تشخیص شکستگی لگن استفاده می‌کنند. اگر پزشک مشکوک شود که شکستگی دارید اما نمی‌تواند آن را با عکس اشعه ایکس مشاهده کند، ممکن است به آزمایش‌های دیگری نیاز داشته باشید. از جمله:

  • MRI که تصاویر بهتری از استخوان و بافت نرم ارائه می‌دهد
  • سی تی اسکن روش دیگری برای دریافت تصاویر با جزئیات بیشتر است
  • اسکن استخوان که در آن رنگ تزریق می‌شود و سپس عکس گرفته می‌شود.

شکستگی لگن چگونه درمان می‌شود؟

افرادی که دچار شکستگی لگن شده‌اند، به احتمال زیاد برای درمان مفصل ران خود به جراحی نیاز خواهند داشت. جراحی معمولاً به خوبی جواب می‌دهد، اما زمان زیادی طول می‌کشد تا لگن شما بهبود یابد. جراحی در اسرع وقت پس از تشخیص شکستگی لگن، اغلب در عرض 24 ساعت انجام می‌شود. همججراحی سریع می‌تواند به کوتاه‌تر شدن بستری شدن شما در بیمارستان و کاهش درد و عوارض کمک کند. گاهی اوقات جراحی 1 تا 2 روز به تعویق می‌افتد تا بتوان مشکلات پزشکی را در ابتدا درمان کرد. نوع جراحی بستگی به محل شکستگی و شدت آن دارد.

اگر بیمار فقط از درد جزئی رنج می‌برد، لزوماً نیازی به جراحی ندارد، اما می‌توان آن را به صورت محافظه کارانه درمان کرد. پای آسیب دیده آتل گرفته می‌شود و به بیمار داروی مسکن و فیزیوتراپی داده می‌شود. اگر بیمار به دلایل خاصی نتواند تحت عمل جراحی قرار گیرد (مثلاً اگر وضعیت عمومی خطرناک باشد) می‌توان درمان محافظه کارانه انجام داد.

شکستگی لگن

انواع جراحی شکستگی لگن

همانطور که گفته شد؛ جراحی شکستگی لگن با توجه به محل آسیب و شدت آسیب متفاوت است. در این قسمت به بررسی انواع روش‌های جراحی برای شکستگی لگن پرداخته‌ایم.

جراحی هیپ

جراحی هیپ که به عنوان فیکساسیون داخلی یا تثبیت باسن شناخته می‌شود. پزشک از پیچ‌ها، میله‌ها یا صفحات فلزی برای نگه داشتن استخوان در کنار هم در حین بهبودی استفاده می‌کند. این جراحی معمولاً زمانی انتخاب می‌شود که بتوان استخوان‌ها را به درستی تراز کرد.

جراحی تعویض مفصل ران

در جراحی تعویض مفصل ران، بخشی یا تمام مفصل با قطعات مصنوعی جایگزین می‌شود. در تعویض جزئی مفصل ران، پزشک قسمت فوقانی شکسته استخوان ران را جایگزین می‌کند. همچنین در تعویض کامل مفصل ران، هم استابولوم و هم بالای استخوان ران، زمانی که استخوان‌های شکسته به درستی در یک راستا قرار نگیرند، جایگزین می‌شود.

بهبودی پس از جراحی شکستگی لگن

پس از جراحی، پزشک از شما می‌خواهد که در اسرع وقت حرکت کنید. این کار به جلوگیری از مشکلاتی مانند ذات الریه، لخته شدن خون و زخم بستر کمک می‌کند. این موارد ممکن است در صورتی اتفاق بی‌افتد که شما مجبور شوید بیش از حد طولانی در رختخواب بمانید. پس از جراحی، انجام کارهایی مانند پخت و پز، خرید و لباس پوشیدن دشوار می‌شود. بنابراین، ممکن است مجبور شوید برای مدتی پرستار بگیرید. پزشک یک برنامه توانبخشی شامل فیزیوتراپی و کاردرمانی برای شما تجویز می‌کند.

عوارض جراحی شکستگی لگن

عوارضی مانند اختلالات ترمیم زخم، خونریزی ثانویه، آسیب عروقی یا عصبی در مورد شکستگی لگن که با جراحی درمان شده است، نسبتاً نادر است. اگر مفصل ران تعویض شود، در طول عمل باید از دست دادن خون کم و بیش زیاد انتظار داشت. خطر تشکیل لخته‌های خون (ترومبوز) پس از عمل وجود دارد. یک عارضه جراحی ترسناک شکستگی لگن، عفونت است. همچنین امکان دارد پروتز از استخوان ران خارج شود. در این صورت پروتز باید تعویض و در عملیات بعدی تعمیر شود. در موارد نادر، گردش خون در سر استخوان ران در اثر عمل مختل می‌شود. سر استخوان ران می‌تواند از بین برود (نکروز سر استخوان ران) و سپس باید با یک پروتز جایگزین شود. خطر این عارضه در ارتباط با شکستگی لگن با افزایش سن افزایش می‌یابد، به همین دلیل است که اغلب از همان ابتدا از مفصل مصنوعی استفاده می‌شود.

چگونه می‌توان از شکستگی لگن جلوگیری کرد؟

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از شکستگی لگن انجام دهید. یکی از مهم‌ترین آن‌ها پیشگیری از پوکی استخوان است. نازک شدن استخوان می‌تواند در مردان یا زنان رخ دهد. اما در زنان شایع‌تر است.

چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

برای قوی نگه داشتن استخوان‌ها بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.

مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D مصرف کنید

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست سرشار از کلسیم هستند. همچنین در برخی سبزیجات مانند کلم بروکلی و کلم پیچ نیز یافت می‌شود. ویتامین D در غذاهایی مانند سالمون، ماهی تن، شیر غنی شده و مارگارین نرم یافت می‌شود. اگر می‌خواهید مکمل‌های کلسیم یا ویتامین D مصرف کنید، از پزشک خود بپرسید که بدن شما چقدر به این ویتامین‌ها نیاز دارد.

  • مصرف الکل را محدود کنید
  • ورزش‌هایی انجام دهید که به استخوان‌ها و ماهیچه‌ها فشار وارد می‌کند.
  • اگر پزشک دارویی برای کاهش پوکی استخوان تجویز کرد، آن را طبق دستور مصرف کنید.
  • سیگار نکشید

با رعایت کردن مواردی که ذکر کردیم می‌توانید از پوکی استخوان جلوگیری کنید.