• روز های کاری : یک شنبه و پنج شنبه ساعت 14 الی 18

جراحی تعویض مفصل زانو و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

اگر زانوی شما در اثر آرتروز یا ضربه به شدت آسیب‌دیده باشد، ممکن است انجام فعالیت‌های ساده مانند راه‌رفتن یا بالارفتن از پله‌ها برای شما دشوار باشد. ممکن است حتی در حالت نشسته یا درازکشیدن احساس درد کنید. اگر درمان‌های غیرجراحی مانند دارو و استفاده از وسایل کمکی راه‌رفتن دیگر کمکی نمی‌کند، ممکن است بخواهید جراحی تعویض مفصل زانو را در نظر بگیرید. جراحی تعویض مفصل یک روش ایمن و مؤثر برای تسکین درد، اصلاح بدشکلی ساق پا و کمک به ازسرگیری فعالیت‌های عادی است.

این جراحی برای اولین‌بار در سال 1968 انجام شد. از آن زمان به بعد، پیشرفت در مواد و تکنیک‌های جراحی اثربخشی آن را بسیار افزایش داده است. تعویض کامل زانو یکی از موفق‌ترین عمل‌ها در تمام پزشکی است.  چه تازه شروع به کشف گزینه‌های درمانی کرده‌اید یا قبلاً تصمیم به انجام عمل جراحی تعویض زانو گرفته‌اید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا در مورد این روش ارزشمند بیشتر بدانید.

تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی زانو نیز گفته می‌شود را می‌توان بازسازی زانو نامید، زیرا در واقع فقط سطح استخوان‌ها جایگزین می‌شود. چهار مرحله اساسی برای عمل تعویض زانو وجود دارد:

  • آماده‌سازی استخوان سطوح آسیب‌دیده غضروف در انتهای استخوان ران و تیبیا به همراه مقدار کمی از استخوان زیرین برداشته می‌شوند.
  • مکان‌یابی ایمپلنت‌های فلزی غضروف و استخوان برداشته شده با اجزای فلزی جایگزین می‌شوند که سطح مفصل را بازسازی می‌کنند. این قطعات فلزی را می‌توان به استخوان چسباند یا “پرس فیت” کرد.
  • کشکک دوباره ظاهر می‌شود. سطح زیر کشکک بریده شده و با یک دکمه پلاستیکی مجدداً ظاهر می‌شود. برخی از جراحان بسته به مورد، کشکک را مجدداً روی سطح قرار نمی‌دهند.
  • یک اسپیسر پلاستیکی درجه پزشکی بین اجزای فلزی برای ایجاد یک سطح لغزنده صاف قرار داده شده است.

تصمیم برای انجام جراحی تعویض  زانو باید یک تصمیم مشترک بین شما، خانواده، پزشک خانواده و جراح ارتوپد شما باشد. پزشک شما ممکن است شما را به یک جراح ارتوپد برای ارزیابی کامل ارجاع دهد تا مشخص کند آیا ممکن است از این جراحی سود ببرید یا خیر.

چه زمانی جراحی  تعویض مفصل زانو توصیه می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا پزشک ممکن است جراحی تعویض مفصل زانو را توصیه کند. افرادی که از جراحی تعویض کامل زانو سود می‌برند اغلب دارای موارد زیر هستند:

  • درد یا سفتی شدید در زانو با محدودیت فعالیت‌های روزمره زندگی، از جمله راه‌رفتن، بالارفتن از پله‌ها، نشستن و بلندشدن از روی صندلی. ممکن است در راه‌رفتن بیش از چند بلوک بدون درد قابل‌توجه مشکل داشته باشید و ممکن است نیاز به استفاده از عصا یا واکر داشته باشید.
  • درد متوسط ​​یا شدید زانو در هنگام استراحت، چه در روز و چه در شب
  • التهاب و تورم مزمن زانو که با استراحت یا دارو بهبود نمی‌یابد.
  • بدشکلی زانو (خم‌شدن زانو به داخل یا خارج)
  • با درمان‌های دیگر مانند داروهای ضدالتهاب، تزریق کورتیزون، تزریق روان‌کننده، فیزیوتراپی یا سایر جراحی‌ها بهبود قابل توجهی را تجربه نکنید.

چه کسی می‌تواند جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهد؟

هیچ محدودیت سنی یا وزن مطلق برای تعویض کامل زانو وجود ندارد. اما به طور کلی بیشتر بیمارانی که این عمل را انجام می‌دهند در سنین 50 تا 80 سالگی هستند، اما جراحان ارتوپد بیماران را به‌صورت فردی ارزیابی می‌کنند.

ارزیابی ارتوپدی

ارزیابی توسط جراح ارتوپد شامل چندین عنصر است:

تاریخچه پزشکی. جراح ارتوپد شما اطلاعاتی در مورد سلامت عمومی شما جمع‌آوری می‌کند و در مورد میزان درد زانو و توانایی شما برای عملکرد سؤال می‌کند.

یک معاینه فیزیکی این کار تحرک، ثبات و قدرت زانو و هم‌ترازی کلی پا را ارزیابی می‌کند.

رادیوگرافی (اشعه ایکس). این تصاویر به تعیین میزان آسیب و تغییر شکل در زانوی شما کمک می‌کند.

سایر امتحانات گاهی ممکن است برای تعیین وضعیت استخوان و بافت‌های نرم زانو به آزمایش‌های خون یا مطالعات تصویربرداری پیشرفته مانند MRI نیاز باشد.

جراح ارتوپد شما نتایج ارزیابی شما را با شما بررسی می‌کند و در مورد اینکه آیا جراحی تعویض کامل زانو بهترین روش برای تسکین درد و بهبود عملکرد شما است یا خیر بحث خواهد کرد. سایر گزینه‌های درمانی – از جمله داروها، تزریق‌ها، فیزیوتراپی یا سایر انواع جراحی – نیز در نظر گرفته شده و مورد بحث قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، جراح ارتوپد خطرات و عوارض بالقوه تعویض کامل زانو، از جمله موارد مربوط به خود جراحی و مواردی که ممکن است در طول زمان پس از جراحی رخ دهد را توضیح خواهد داد.

تصمیم به انجام جراحی تعویض مفصل زانو

انتظارات واقع‌بینانه

یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری برای انجام جراحی تعویض کامل زانو، درک این موضوع است که این عمل چه کاری می‌تواند انجام دهد و چه کاری نمی‌تواند انجام دهد.

بیش از 90 درصد افرادی که تحت عمل جراحی تعویض زانو قرار می‌گیرند، کاهش چشمگیری در زانودرد و بهبود قابل توجهی در توانایی انجام فعالیت‌های معمول زندگی روزمره را تجربه می‌کنند. اما تعویض کامل زانو به شما این امکان را نمی‌دهد که بیشتر از قبل از ابتلا به آرتروز انجام دهید.

با استفاده و فعالیت معمولی، هر ایمپلنت جایگزین زانو شروع به ساییدگی در اسپیسر پلاستیکی خود می‌کند. فعالیت یا وزن بیش از حد می‌تواند این ساییدگی و پارگی طبیعی را تسریع کند و باعث شل‌شدن و دردناک شدن زانو شود؛ بنابراین، اکثر جراحان توصیه می‌کنند تا پایان عمر پس از جراحی از فعالیت‌های پرتحرک مانند دویدن، آهسته دویدن، پریدن یا سایر ورزش‌های پرتأثیر خودداری کنید.

فعالیت‌های عادی پس از تعویض کامل زانو شامل پیاده‌روی نامحدود، شنا، گلف، رانندگی، پیاده‌روی سبک، دوچرخه‌سواری و سایر ورزش‌های کم‌تأثیر است. با اصلاح فعالیت مناسب، تعویض مفصل زانو می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد.

جراحی تعویض مفصل زانو

عوارض احتمالی جراحی

میزان عوارض پس از تعویض کامل زانو کم است. عوارض جدی مانند عفونت مفصل زانو در کمتر از 2 درصد از بیماران رخ می‌دهد. عوارض پزشکی عمده، مانند حمله قلبی یا سکته، حتی کمتر رخ می‌دهد. برخی از بیماری‌های مزمن می‌توانند احتمال عوارض را افزایش دهند. اگرچه نادر است، اما زمانی که این عوارض رخ می‌دهند، می‌توانند بهبودی کامل را طولانی یا محدود کنند. قبل از جراحی نگرانی‌های خود را صریح با جراح ارتوپد خود در میان بگذارید.

عفونت

عفونت زخم یا عفونت عمیق در اطراف پروتز ممکن است رخ دهد. این ممکن است در زمانی که شما در بیمارستان هستید یا بعد از رفتن به خانه اتفاق بیفتد. حتی ممکن است سال‌ها بعد اتفاق بیفتد. عفونت‌های جزئی در ناحیه زخم معمولاً با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند. عفونت‌های بزرگ یا عمیق ممکن است نیاز به جراحی بیشتر و برداشتن پروتز داشته باشند. هرگونه عفونت در بدن شما می‌تواند به‌جای مفصل سرایت کند.

لخته‌ شدن خون

لخته‌ شدن خون در وریدهای پا شایع‌ترین عارضه جراحی تعویض مفصل زانو است. اگر این لخته‌ها از بین بروند و به ریه‌های شما بروند، می‌توانند تهدیدکننده زندگی باشند. جراح ارتوپد شما یک برنامه پیشگیری طراحی خواهد کرد که ممکن است شامل بلندکردن دوره‌ای پاها، تمرینات ساق پا برای افزایش گردش خون، حمایت از جوراب‌های ساق‌بلند و داروهایی برای رقیق‌شدن خون شما (ضدانعقادها) باشد.

مشکلات ایمپلنت

اگرچه طرح‌ها و مواد کاشت و همچنین تکنیک‌های جراحی به پیشرفت خود ادامه می‌دهند، سطوح ایمپلنت ممکن است ساییده شوند و اجزاء ممکن است شل شوند. اگرچه به طور کلی میانگین 115 درجه حرکت پس از جراحی پیش‌بینی می‌شود، گاهی اوقات ممکن است بافت اسکار در زانو ایجاد شود و حرکت ممکن است محدودتر باشد، به‌خصوص در بیمارانی که قبل از جراحی حرکت محدودی داشتند.

درد مداوم

تعداد کمی از بیماران پس از تعویض زانو همچنان درد دارند. اما این عارضه نادر است و اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق بیماران پس از تعویض زانو تسکین درد بسیار خوبی را تجربه می‌کنند.

تعویض مفصل زانو

آمادگی برای جراحی تعویض مفصل زانو

ارزیابی پزشکی

اگر تصمیم به انجام جراحی تعویض کامل زانو دارید، ممکن است جراح ارتوپد از شما بخواهد که چندین هفته قبل از عمل یک معاینه فیزیکی کامل را با پزشک خانواده خود داشته باشید. این معاینه برای اطمینان از سلامت کافی برای انجام عمل جراحی و تکمیل روند بهبودی ضروری است. بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی نیز ممکن است قبل از جراحی توسط یک متخصص مانند متخصص قلب و عروق ارزیابی شوند.

آزمایشات و تصویربرداری‌ها برای تعویض کامل زانو

ممکن است برای کمک به جراح ارتوپد در برنامه‌ریزی جراحی شما، آزمایش‌های مختلفی مانند نمونه خون و ادرار و الکتروکاردیوگرام مورد نیاز باشد.

داروها

به جراح ارتوپد خود بگویید چه داروهایی مصرف می‌کنید. متخصص به شما خواهد گفت که کدام داروها را قبل از جراحی باید قطع کنید و کدام داروها را ادامه دهید.

ارزیابی دندان قبل از تعویض کامل زانو

اگرچه میزان بروز عفونت پس از تعویض مفصل زانو بسیار کم است، اما اگر باکتری وارد خون شما شود، عفونت ممکن است رخ دهد. برای کاهش خطر عفونت، اقدامات عمده دندانپزشکی (مانند کشیدن دندان و کار پریودنتال) باید قبل از جراحی تعویض کامل زانو تکمیل شود.

ارزیابی ادرار

افرادی که سابقه عفونت‌های ادراری اخیر یا مکرر دارند باید قبل از جراحی ارزیابی اورولوژیک انجام دهند. مردان مسن مبتلا به بیماری پروستات باید قبل از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو، درمان مورد نیاز را تکمیل کنند.

برنامه‌ریزی فعالیت

اگرچه خیلی زود پس از جراحی قادر خواهید بود با عصا یا واکر راه بروید، برای چندین هفته برای کارهایی مانند آشپزی، خرید، حمام کردن و لباسشویی به کمک نیاز خواهید داشت. اگر تنها زندگی می‌کنید، باید از قبل ترتیبی دهید که کسی در خانه به شما کمک کند. 

برنامه‌ریزی برای خانه شما

  • تغییرات مختلف می‌توانند در طول دوران نقاهت خانه شما را آسان‌تر کنند. موارد زیر می‌تواند به انجام فعالیت‌های روزانه کمک کند.
  • نرده های ایمن در امتداد پله‌ها
  • یک صندلی ثابت برای ریکاوری اولیه با یک بالشتک صندلی، یک پشتی محکم، دو تکیه‌گاه و یک چهارپایه برای بلندکردن متناوب پا
  • وسیله‌ای برای بالابردن صندلی توالت فرنگی با تکیه گاه دست، اگر توالت فرنگی کم دارید.
  • یک نیمکت دوش ثابت یا صندلی حمام
  • یک فضای موقت با همه چیزهایی که برای زندگی در یک‌طبقه نیاز دارید، زیرا بالا و پایین‌رفتن از پله‌ها در طول نقاهت اولیه دشوارتر خواهد بود.

نحوه انجام جراحی تعویض مفصل زانو

شما به‌احتمال زیاد در روز جراحی خود در کلینیک بستری خواهید شد.

بیهوشی

پس از پذیرش، توسط یکی از اعضای تیم بیهوشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرید. رایج‌ترین انواع بیهوشی عمومی (شما را می‌خوابانند)، بی‌حسی نخاعی، اپیدورال یا منطقه‌ای با بلوک عصبی (بیدار می‌مانید؛ اما بدن شما از کمر به پایین بی حس است). تیم بیهوشی با نظر شما تعیین می‌کند که چه نوع بیهوشی برای شما بهترین است.

روند

خود عمل تقریباً 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد. جراح ارتوپد شما غضروف و استخوان آسیب‌دیده را برمی‌دارد و سپس ایمپلنت‌های فلزی، پلاستیکی و سرامیکی جدیدی قرار می‌دهد تا تراز و عملکرد زانو شما را بازیابی کند. پس از جراحی، شما را به اتاق ریکاوری می‌برند، در حالی که بهبودی شما از بیهوشی تحت نظارت قرار می‌گیرد. پس از بیدارشدن، شما را به اتاقی برای بستری شدن می‌برند.

اقامت شما در کلینیک

به‌احتمال زیاد چندین روز در بیمارستان خواهید ماند. پس از جراحی، مقداری درد احساس خواهید کرد، اما جراح و کادر پرستاری به شما دارو می‌دهند تا شما را تا حد امکان آرام کنند. مدیریت درد بخش مهمی از بهبودی شما است. شما به‌زودی پس از جراحی شروع به راه‌رفتن و حرکت زانوی خود خواهید کرد و با درد کمتر، می‌توانید زودتر حرکت کنید و قدرت خود را سریع‌تر به دست آورید. اگر درد بعد از عمل مشکل‌ساز شد با جراح خود صحبت کنید.

پیشگیری از تشکیل لخته خون

جراح ارتوپد شما ممکن است یک یا چند اقدام را برای جلوگیری از لخته‌شدن خون و کاهش تورم در پا تجویز کند. اینها ممکن است شامل جوراب‌های حمایتی ویژه، روکش‌های بادی پا (چکمه‌های فشرده) و رقیق‌کننده‌های خون باشد. حرکت پا و مچ پا نیز بلافاصله پس از جراحی تحریک می‌شود تا جریان خون در عضلات ساق شما افزایش یابد تا از تورم پا و لخته‌شدن خون جلوگیری شود.

فیزیوتراپی

اکثر بیماران تمرینات زانو را از روز بعد از جراحی شروع می‌کنند. یک فیزیوتراپ تمرینات خاصی را برای تقویت ساق پا و بازگرداندن حرکت زانو به شما آموزش می‌دهد تا بتوانید پس از جراحی راه بروید و سایر فعالیت‌های عادی روزانه را انجام دهید.

برای بازگرداندن حرکت در زانو و پای شما، جراح ممکن است از یک زانوبند استفاده کند که به‌آرامی پای شما را در حالی که در رختخواب هستید حرکت می‌دهد. این دستگاه که ماشین تمرینی با حرکت غیرفعال پیوسته (CPM) نامیده می‌شود، تورم پا را با بالابردن ساق پا کاهش می‌دهد و با حرکت‌دادن عضلات پا، گردش خون را بهبود می‌بخشد.

جراحی تعویض کامل زانو

اقداماتی که باید پس از ترخیص از بیمارستان انجام دهید

هنگامی که مرخص می‌شوید، پزشک معالج  به شما اطلاعاتی می‌دهد تا به شما در بهبودی در خانه کمک کند. اگرچه میزان عوارض پس از تعویض کامل زانو کم است، اما در صورت بروز عوارض، بهبودی کامل می‌تواند طولانی یا محدود شود. کارکنان بیمارستان عوارض احتمالی را توضیح خواهند داد و علائم هشداردهنده عفونت یا لخته خون را با شما مرور می‌کنند.

مراقبت از زخم

بخیه‌ها یا منگنه‌هایی در امتداد زخم یا یک بخیه در زیرپوست جلوی زانو خواهید داشت. بخیه‌ها یا منگنه‌ها چند هفته پس از جراحی برداشته می‌شوند. بخیه زیرپوست نیازی به برداشتن ندارد. از خیساندن زخم در آب تا زمانی که کاملاً مهروموم شده و خشک شود خودداری کنید. ممکن است به پانسمان زخم ادامه دهید تا از تحریک لباس یا سوتین جلوگیری کنید.

تغذیه

از دست دادن مقداری اشتها برای چند هفته پس از جراحی معمول است. یک رژیم غذایی متعادل، اغلب با مکمل آهن، برای کمک به بهبود زخم و بازیابی قدرت عضلانی مهم است.

فعالیت

ورزش یکی از اجزای حیاتی مراقبت در منزل است، به ویژه در چند هفته اول پس از جراحی. شما باید بتوانید اکثر فعالیت‌های عادی زندگی روزمره را 3 تا 6 هفته پس از جراحی از سر بگیرید. مقداری درد همراه با فعالیت و در شب تا چند هفته پس از جراحی شایع است. برنامه فعالیت شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • یک برنامه پیاده‌روی تدریجی برای افزایش آهسته تحرک شما، در ابتدا در خانه و بعد در خارج از منزل
  • به سایر فعالیت‌های عادی خانه‌ مانند نشستن، ایستادن و بالارفتن از پله‌ها بازگردید.
  • چند بار در روز تمرینات خاصی برای بازگرداندن حرکت و تقویت زانو انجام دهید. احتمالاً می‌توانید تمرین‌ها را بدون کمک انجام دهید، اما ممکن است یک فیزیوتراپیست در خانه یا در یک مرکز درمانی برای چند هفته اول پس از جراحی به شما کمک کند.

به‌احتمال زیاد زمانی رانندگی را از سر خواهید گرفت که زانوی شما به‌اندازه کافی خم شود که بتوانید سوار ماشین خود شوید و به‌راحتی در آن بنشینید، و زمانی که کنترل عضلانی شما زمان واکنش کافی برای ترمزگیری و شتاب گیری را به شما می‌دهد. اکثر افراد 4 تا 6 هفته پس از جراحی رانندگی را از سر می‌گیرند.

پیشگیری از تشکیل لخته خون

دستورالعمل‌های جراح ارتوپد خود را به‌دقت دنبال کنید تا خطر ایجاد لخته‌های خون در چند هفته اول بهبودی خود را کاهش دهید. متخصص ممکن است به شما توصیه کند که به مصرف داروهای ضدانعقاد که در کلینیک شروع کرده‌اید ادامه دهید. در صورت بروز هر یک از علائم هشداردهنده زیر فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. علائم هشداردهنده لخته‌شدن خون علائم هشداردهنده لخته‌شدن خون احتمالی در پای شما عبارت‌اند از:

  • افزایش درد در ساق پا
  • درد فشاری یا قرمزی در بالای یا زیر زانو
  • افزایش تورم در ساق پا، مچ پا و پا
  • علائم هشدار آمبولی ریه علائم هشداردهنده‌ای که یک لخته خون به ریه‌های شما رفته است عبارت‌اند از:
  • تنگی نفس ناگهانی
  • شروع ناگهانی درد قفسه سینه
  • درد موضعی قفسه سینه همراه با سرفه
تعویض کامل زانو

نتایج و فعالیت پس از تعویض مفصل زانو

پس از تعویض زانو، ممکن است انتظار داشته باشید که سبک زندگی شما مانند قبل از جراحی باشد، اما بدون درد. از بسیاری جهات، این درست است، اما بازگشت به فعالیت‌های روزانه ممکن است زمان ببرد. مشارکت فعال در روند بهبودی می‌تواند به شما کمک کند تا زودتر به آن برسید و نتیجه موفقیت‌آمیزتری را تضمین کنید.

اگرچه می‌توانید بیشتر فعالیت‌ها را از سر بگیرید، ممکن است لازم باشد از چیزهایی که فشار بی‌رویه بر زانوی «جدید» شما وارد می‌کنند، مانند شرکت در ورزش‌های پرتحرک اجتناب کنید. پیشنهادات اینجا به شما کمک می‌کند از زانوی جدید خود لذت ببرید و در عین حال با خیال راحت فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید.

رژیم غذایی

تا زمانی که از کلینیک به خانه می‌رسید، باید بتوانید یک رژیم غذایی معمولی داشته باشید. ممکن است پزشک مصرف مکمل‌های آهن و ویتامین را به شما توصیه کند. همچنین ممکن است به شما توصیه شود در صورت مصرف برخی داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین (کومادین) از مکمل‌های حاوی ویتامین K و غذاهای غنی از ویتامین K خودداری کنید. غذاهای غنی از ویتامین K عبارت‌اند از کلم‌بروکلی، گل‌کلم، کلم بروکسل، جگر، لوبیاسبز، نخود، عدس، سویا، روغن سویا، اسفناج، کاهو، شلغم سبز، کلم و پیاز.

به نوشیدن مایعات زیاد ادامه دهید، اما سعی کنید مصرف قهوه خود را محدود کنید و از الکل خودداری کنید. برای جلوگیری از واردکردن فشار بیشتر به مفصل، باید مراقب وزن خود باشید.

ازسرگیری فعالیت‌های عادی بعد از تعویض کامل زانو

پس از رسیدن به خانه، باید فعال بمانید. نکته کلیدی این است که خیلی زود کارها را انجام ندهید. اگرچه داشتن روزهای خوب و بد طبیعی است، اما با گذشت زمان باید متوجه بهبودی تدریجی شوید. به طور کلی، دستورالعمل‌های زیر اعمال می‌شود:

در بیشتر موارد، زمانی که دیگر داروهای ضددرد مخدر مصرف نمی‌کنید و قدرت و رفلکس‌های شما به حالت عادی‌تری بازگشته‌اند، از سر گیری رانندگی بی‌خطر است. پزشک به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که ازسرگیری رانندگی خودرو چه زمانی بی‌خطر است.

فعالیت جنسی بعد از تعویض کامل زانو

با پزشک خود بررسی کنید که چقدر زود می‌توانید با خیال راحت فعالیت جنسی را از سر بگیرید. بسته به شرایط شما، ممکن است بتوانید چندین هفته پس از جراحی فعالیت جنسی خود را از سر بگیرید.

موقعیت‌های خواب

می‌توانید با خیال راحت به پشت، پهلو یا شکم بخوابید.

بازگشت به کار بعد از تعویض کامل زانو

بسته به نوع فعالیت‌هایی که در محل کار انجام می‌دهید و سرعت بهبودی‌تان، ممکن است چند هفته طول بکشد تا بتوانید به سرکار بازگردید. پزشک به شما می‌گوید چه زمانی ازسرگیری فعالیت‌های کاری عادی برای شما بی‌خطر است.

ورزش

حداقل تا 2 ماه پس از جراحی، طبق تجویز فیزیوتراپ خود به ورزش ادامه دهید. در برخی موارد، پزشک ممکن است استفاده از دوچرخه ثابت را برای کمک به حفظ تون عضلانی و انعطاف‌پذیر نگه‌داشتن زانو توصیه کند. در حین دوچرخه‌سواری سعی کنید تا حد امکان به خمیدگی و کشش بیشتری برسید. به‌محض اینکه پزشکتان وضعیت بدنی شما را مناسب بداند، می‌توانید به بسیاری از فعالیت‌های ورزشی که قبل از تعویض مفصل زانو از آن لذت می‌بردید بازگردید.

هرچقدر که دوست دارید پیاده‌روی کنید، اما به یاد داشته باشید که پیاده‌روی جایگزین ورزش‌های تجویز شده توسط پزشک و فیزیوتراپ شما نیست.

شنا پس از تعویض کامل زانو، یک فعالیت عالی با ضربه کم است. می‌تواند به‌محض برداشتن بخیه‌ها و بهبود زخم شروع شود.

به طور کلی، فعالیت‌های تناسب‌اندام کم‌تأثیر مانند گلف، دوچرخه‌سواری و تنیس به افزایش طول عمر زانوی شما کمک می‌کند و به فعالیت‌های پرتحرک مانند دویدن، راکت‌بال و اسکی ارجحیت دارد.

مسافرت هوایی

تغییرات فشار و بی‌حرکتی می‌تواند باعث تورم زانوی شما شود، به‌خصوص اگر به‌تازگی بهبودیافته باشد. قبل از سفر با هواپیما از پزشک خود سؤال کنید. هنگامی که از منطقه امنیتی عبور می‌کنید، توجه داشته باشید که حساسیت فلزیاب‌ها متفاوت است و اتصال مصنوعی آنها ممکن است زنگ هشدار را ایجاد کند. قبل از رفتن به فلزیاب، در مورد مفصل مصنوعی خود به بازرس بگویید. ممکن است لازم باشد کارت هشدار پزشکی همراه خود داشته باشید تا به بازرس فرودگاه نشان دهید.

  • sodagari77@gmail.com می گوید:

    نظر تست

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *