• روز های کاری : یک شنبه و پنج شنبه ساعت 14 الی 18

شکستگی زانو : علائم، علت، تشخیص و درمان آن!

 زانو استخوان کوچکی است که در جلوی مفصل زانو، جایی که استخوان ران و درشت نی (تیبیا) به هم می‌رسند، قرار دارد. از زانو محافظت می‌کند و ماهیچه‌های جلوی ران را به استخوان درشت نی متصل می‌کند. انتهای استخوان ران و پایین کاسه زانو با ماده نرمی به نام غضروف مفصلی پوشیده شده است. این غضروف به استخوان‌ها کمک می‌کند هنگام حرکت زانوی خود به راحتی روی یکدیگر بلغزند. در این مقاله به بررسی شکستگی زانو می پردازیم .  

شکستگی زانو

شکستگی زانو چیست؟

کاسه زانو که به نام کشکک نیز شناخته می‌شود، استخوانی است که می‌تواند تحت فشار یا ضربه شدید مانند هر استخوان دیگری در بدن شما بشکند. ناحیه زانو همچنین از قسمت تحتانی استخوان ران و قسمت فوقانی استخوان نازک نی و درشت نی تشکیل شده است. هر یک از این استخوان‌ها ممکن است در اثر ضربه شدید مانند افتادن از ارتفاع، چرخش اشتباه، یا برخورد با جسم بشکند. شکستگی زانو که به آن شکستگی کاسه زانو یا شکستگی کشکک نیز می گویند، آسیب جدی است که باعث سختی شدید راه رفتن و حرکت دادن پا در دامنه حرکتی کامل می‌شود. در بسیاری از موارد، شکستگی کاسه زانو باید با جراحی توسط یک متخصص ارتوپدی، ترمیم شود.

کاسه زانو (کشکک) تاندون چهار سر ران (یعنی تاندون عضله بازکننده ران) را به تاندون کشکک متصل می‌کند. در حین حرکت، روی شیاری در استخوان ران می‌لغزد و از مالش تاندون چهارسر ران روی مفصل زانو جلوگیری می‌کند. شکستگی کشکک معمولاً در صورت ضربه مستقیم به مفصل زانو، در نتیجه سقوط یا ضربه اتفاق می‌افتد.

علائم شکستگی کاسه زانو چیست؟

افراد مبتلا به شکستگی زانپ دیگر نمی‌توانند مفصل زانو خود را به طور مستقل صاف یا خم کنند. فقط در مورد شکستگی‌های جزئی، توانایی زانو برای خم شدن و کشش تا حد زیادی حفظ می‌شود. علاوه بر این، شکستگی کاسه زانو معمولاً با تورم و درد شدید همراه است. آسیب‌های پوستی مانند خراشیدگی و کبودی نیز غیر معمول نیستند. از آنجایی که کاسه زانو مستقیماً زیر پوست قرار دارد، اغلب شکستگی‌های باز رخ می‌دهد که در آن قسمت‌های استخوانی از روی پوست بیرون می‌زنند.

علت شکستگی زانو چیست؟

شکستگی‌زانو اغلب به دلایل زیر ایجاد می‌شود:

  • افتادن مستقیم روی زانو
  • دریافت ضربه سخت به زانو، مانند ضربه‌ای که ممکن است در هنگام برخورد خودرو از جلو در صورت برخورد کاسه زانو به داشبورد رخ دهد.
  • زانو می‌تواند به طور غیر مستقیم شکسته شود. به عنوان مثال، انقباض ناگهانی عضله چهار سر ران در زانو می‌تواند کاسه زانو را جدا کند.

تشخیص شکستگی زانو

پزشک ابتدا مفصل زانو را از نظر تورم و درد، معاینه و آزمایش می‌کند تا متوجه شود که تا چه حد می‌توانید آن را حرکت دهید. در مورد شکستگی کشکک، اغلب نمی‌توان پا را بلند کرد. عکسبرداری با اشعه ایکس از مفصل زانو در نهایت می‌تواند مشخص کند که آیا زانو شکستگی دارد یا خیر. زانو هم از جلو و هم از پهلو رادیوگرافی می‌شود. در مورد شکستگی طولی نیز تصویر محوری می گیرند.

درمان شکستگی‌زانو

درمان شکستگی‌زانو در درجه اول به نوع و وسعت شکستگی بستگی دارد. در مورد شکستگی طولی، درمان محافظه کارانه شامل بی حرکت کردن مفصل با استفاده از آتل و تجویز مسکن‌ها معمولاً کافی است. بهبودی در آتل حدود شش هفته طول می‌کشد. اگر کاسه زانو به چند قطعه شکسته شود، شکستگی جابجا شود یا شکستگی باز باشد، برای بازسازی آناتومیک کشکک به جراحی نیاز است. شکستگی شدید همچنین ممکن است نیاز به برداشتن کامل کاسه زانو و جایگزینی با ایمپلنت داشته باشد. در صورت وجود جابجایی جزئی، مداخله با حداقل تهاجم با استفاده از آرتروسکوپی (انعکاس مفصل) انجام می‌شود. در تمام موارد دیگر، قطعات پس از برش طولی با استفاده از پیچ و سیم ثابت می‌شوند. پس از بهبودی کامل، این قطعات باید دوباره درعمل دوم برداشته شوند.

پس از شکستگی زانو، افراد مبتلا به مدت چند هفته تا چند ماه مجاز به انجام هیچ ورزشی نیستند. بلافاصله پس از آسیب یا بعد از عمل، به هر حال زانو برای مدت طولانی‌تری بی حرکت می‌شود. اگرچه پزشک معمولاً در مراحل اولیه فیزیوتراپی و تمرینات حرکتی خاص را تجویز می‌کند که به کمک آنها حرکت مفصل به تدریج بهبود می‌یابد، کاسه زانو حداکثر تا شش هفته و تنها با مشورت پزشک نباید حرکت کند.

شکستگی زانو

توانبخشی بعد از شکستگی‌زانو؟

اصولاً پس از شکستگی‌زانو می‌توان توانبخشی ارتوپدی را کامل کرد. با این حال، اینکه هزینه‌های توانبخشی توسط بیمه درمانی یا بیمه بازنشستگی پوشش داده می‌شود، بستگی به میزان آسیب دارد. توانبخشی پس از شکستگی کاسه زانو معمولاً سه تا چهار هفته طول می‌کشد.

روند بهبودی در شکستگی زانو

به عنوان یک قاعده، شکستگی‌ کاسه زانو در عرض 3 ماه بهبود می‌یابد، به طوری که استخوان جدید حداکثر ثبات کافی برای فعالیت‌های عادی روزمره را داشته باشد. اگر بعد از 3 ماه هیچ استخوانی جدیدی در اشعه ایکس دیده نشود، بهبودی استخوان به تاخیر می‌افتد.

چه مدت طول می‌کشد تا شکستگی‌زانو بهبود یابد؟

اگر کاسه زانو شکسته باشد و تشخیص توسط متخصص ارتوپدی با تجربه انجام شده باشد، پیش آگهی از جمله به نوع شکستگی بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان در مورد زمان بهبودی شکستگی کاسه زانو اظهار نظر کلی کرد. در مورد این موضوع باید متغیرهای زیادی را در نظر گرفت. بنابراین، تنها پس از معاینه کامل شکستگی کشکک، پزشک معالج می‌تواند اظهار نظر واضحی را انجام دهد. به منظور جلوگیری از عوارض بیشتر و بازیابی عملکرد مفصل در سریع‌ترین زمان ممکن، مهم است که پس از آسیب مفصل زانو در اسرع وقت با یک متخصص مجرب زانو مشورت کنید.

در چه مواردی می‌توان شکستگی زانو را بدون جراحی (محافظه کارانه) درمان کرد؟

انتخاب روش درمان برای شکستگی‌زانو بیش از همه به شکل شکستگی و موقعیت تک تک اجزای استخوان نسبت به یکدیگر بستگی دارد. اگر کاسه زانو بدون جابجایی قسمت‌های استخوانی شکسته شود، به آن شکستگی‌زانو پایدار نیز گفته می‌شود. در چنین مواردی با صلاح دید پزشک می‌توان اقدام به درمان محافظه کارانه شکستگی کاسه زانو کرد. اگر کاسه زانو شکسته و قسمت‌های استخوانی جابجا شده‌اند، جراحی باید انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *